
Press Freedom and Media Pluralism in 
Romania: Facts, Myths and Paradoxes

Mihai Coman

The legal framework1

The Constitution
Two of the 152 articles of the Romanian Constitution directly address freedom of expression 
(Article 30) and the right of Romanian citizens to information (Article 31). The Romanian 
Constitution guarantees freedom of expression (Section 2, Chapter 2, Article 30) in ‘The 
Fundamental Rights and Freedoms of the People’ (see Camera Deputatilor 2007) which 
mandates that:

1. � Freedom of expression, of thoughts, opinions, or beliefs, and freedom of any creation, 
by words, in writing, in pictures, by sounds or other means of public communication are 
inviolable.

2. � Any censorship shall be prohibited.
3. � Freedom of the press also involves the freedom to establish publications.
4.  No publications may be suppressed.
5. � The law may impose upon the mass media the obligation to make public their source of 

financing.
6. � Freedom of expression shall not be prejudicial to the dignity, honour, and privacy of a 

person, and the right to one’s own image.
7. � Any defamation of the country and the nation, any instigation to a war of aggression, 

to national, racial, class or religious hatred, any incitement to discrimination, territorial 
separatism, or public violence, as well as any obscene conduct contrary to morality shall 
be prohibited by law.

8. � Civil liability for any information or creation made public falls upon the publisher or 
producer, the author, the producer of the artistic performance, the owner of the copying 



178    | press freedom and Pluralism in europe

facilities, radio or television station, under the terms laid down by law. The law shall establish 
the indictable offences of the press.

Romania’s post-communist media function within a legal framework that is defined by the 
audio-visual law, the public radio and television law, and the Penal Code, which addresses 
defamation, insults, false information and other real and imagined harms to individuals, the 
state, the government and their institutions. Furthermore, this legal framework includes dubious 
access to information laws and a copyright law, which elicited passionate debate before it 
was enacted in 1996. The law was modified in September 2005 by the government and was 
accepted by the Parliament in 2006. What is absent from the post-communist panoply of laws 
is a press law.

The access to information law
A law concerning classified information was passed by the Parliament in 2001, but rejected by 
the Constitutional Court in April 2001. Prime Minister Adrian Nastase called for EU arbitration 
on this law. The heated debates in Parliament over the proposed law continued several years. 
The problem, it seemed, was that the law had a very wide and vague definition of ‘state 
secrets’, in contradiction to international democratic standards. The proposed law provided no 
protection for journalists and did not make any provisions for state secrets that passed into the 
public domain, for example. The lack of clarity and accuracy, it was feared, would mean that 
the restrictions on freedom of expression and of the press could be used to protect interests 
that were purely political and not public or state interests. Finally ‘The Law on Access to Public 
Interest Information’ was accepted by the Parliament in 2006 (Media Monitoring Agency 
2007).

The law concerning the Romanian press agency
In 2001, the Romanian Parliament promoted a law addressing the status of the national press 
agency, Rompres. Midyear, a government decision attempted to place the agency under the 
control of the Ministry of Public Information. In the wake of protests by journalists, however, the 
Parliament decided to create a specific law, Law 19/2003 (regarding the organization and the 
functioning of the National Press Agency/Rompres), that placed Rompres under parliamentary 
control. In May 2007, a new project was launched for the debate in the Parliament.

The audio-visual law
Romania’s Audio-Visual Law, signed into law by the Romanian president on 20 May 1992, was 
the second such law to be enacted in post-communist East-Central Europe. The law outlined 
the parameters for the distribution and awarding of licences to private radio and television 
stations, established the National Audio-Visual Council (CNA), and regulated the functioning 
of public radio and television stations. The CNA, made up of eleven members appointed 
by the government, the Romanian president and by parliament, has engendered continuous 
controversy since its establishment, being seen as another avenue for politicians to attempt to 
control the broadcast media. The Audio-Visual Law forbids the assigning of broadcast licences 
to ‘political parties or other political formations’ or to ‘public authorities’ (Article 6, Paragraph 
4) and calls for ‘pluralism of opinions, equality of the participants’ treatment, and the quality 



press freedom and media pluralism in romania |    179

and diversity of programmes’ to be the basis for deciding who gets a licence (Article 12, 
Paragraph 4). The law also explicitly states: 

No public or private, natural or legal person shall be a direct or indirect majority investor 
or shareholder in more than one audio-visual communication company, and he/she shall 
not hold more than twenty per cent of the registered capital in other similar companies. 
(Article 6, Paragraph 1)

Furthermore, while allowing for foreign capital investments, inclusive of cable, the ownership of 
broadcast media has to be Romanian (Article 5, Paragraph 2 and 3; Article 7).

A new Audio-Visual Law enacted in 2002 and modelled after analogous European laws, 
relieved the CNA of the responsibility of assigning broadcast frequencies by establishing a 
new independent body, in charge of the technical issues (including frequency release). The law 
also introduced a unique provision for measuring radio and TV audiences, free of charge, for 
official use; the results of these surveys/polls are to be the basis for limitations on the maximum 
market share for broadcasters (30 per cent of the market at the national level, applicable to 
private broadcasters; 25 per cent at the regional or local levels, in order to avoid the control 
on the market by an individual owner or a media trust). Public tenders decide on the survey 
companies designated to measure the market shares for a period of four years, by means of a 
commission made up of five representatives of the Council, five from the audio-visual companies 
and five from advertising agencies.

Meanwhile, the audio-visual laws were trying to offer a solution for a paradoxical process: 
‘re-regulate the media system in accordance with the new principles of a free market economy 
and political pluralism; de-regulate it in order to fit Western European trends’ (Marinescu 2001: 
84). In this respect, the indigenous legislative system and the evolution of the audio-visual 
phenomenon met both with ‘re-nationalization’ and ‘de-nationalization and privatization’, 
phenomena considered by various analysts of post-communism as major trends during this 
period (Sparks and Reading 1998; Splichal 2001; Gross 2002). The preoccupation with a 
legislative solution for the relationship between the public and the commercial systems in the 
audio-visual area correlated with the failure to push a press law through Parliament and led to 
a special situation: the audio-visual is strictly regulated, while the written press is not restricted 
by a specific legal framework and functions according to ‘permissive’ rules.

In 2003, Romania ratified ‘The European Convention on Transfrontier Television’, making its 
provisions mandatory for public television. 

The public radio and television law
Economic, political and even technical pressures demanded the rapid enactment of laws 
addressing commercial/private broadcasting. Only two years after the Audio-Visual Law had 
been accepted by the Parliament, ‘The Law Concerning the Organization and Functioning of 
the Romanian Radio Society and the Romanian Television Society’ was signed into law by 
President Ion Iliescu on 18 June 1994. 

Romania’s public radio and television are wrestling with the same problems that their 
brethren in the other post-Communist societies are facing. The public service institutions inhabit 
a nebulous space between the public and the state sphere, and enjoy only limited freedoms. 



180    | press freedom and Pluralism in europe

They are caught between the control and pressures exerted by the political institutions and 
the journalistic responsibility toward their public that is idealistically defined in their mandates. 
Ironically, in the strange twists of the transformation that is still in full swing, the regulations 
governing public broadcasting guarantee the right to correction and reply, whereas the 
commercial press and broadcast media are under no such legal obligations.

Defamation (libel and slander) and insults 
In 1991, the Penal Code articles addressing defamation were ‘changed only slightly to 
eliminate some of the more egregious communist-inspired elements’ (Gross 1996: 82). After 
prolonged public debate, the Romanian Parliament made additional, major, revisions to 
the Penal Code, which retained articles that address defamation, insults and insults against 
individuals, particularly against government officials and parliamentarians. The provisions of the 
1996 Penal Code, in a spirit reminiscent of the communist era, called for increased punishment 
of infractions committed through or by the mass media.

Journalists, representatives of Romanian civil society, and foreign journalism organizations 
have demanded that insult, slander and offence be treated as misdemeanours, not crimes. In 
1998, following a proposal made by the Minister of Justice, a government order was issued 
to substitute the penal procedure with a civil one based on the payment of moral damages. 
However, it was vehemently attacked by the press because the amount of fines was very high: 
Journalists argued that it would be easier for a Court to pass a civil sentence against a journalist 
and that they would never have the resources to pay them. The project was withdrawn at the 
last minute to be replaced by a government decision concerning exemptions from judicial 
fees for certain legal processes, including those referring to defamation. This simply means 
that a new way of intimidating journalists was instituted, making it furthermore possible for a 
plaintiff to sue them in the civil court where damages ruinous to a journalist and a media outlet 
could be claimed. It generated numerous lawsuits, although there are no official statistics on 
the number of lawsuits and subsequent sentences. According to sources close to the Ministry 
of Justice, 400 defamation, offence and insult suits were initiated between 1996 and 2001. 
According to the Freedom of Expression (2007), the tabloid Evenimentul Zilei was hauled into 
court 318 times between 1997 and 2001; the daily Ziua was involved in 300 lawsuits and 
the daily Adevarul in 60.

The new draft of the Code was discussed with both civil society and the media community, 
and some important changes are being proposed. The amendments voted by the Parliaments in 
2006 decriminalized insult, defamation and calumny; insults were no longer to be considered 
under criminal law, defamation was no longer to be punished with a prison sentence and the 
existing provisions regarding offence to state and nation, public officials and national symbols 
were to be dropped. Also noteworthy is that a journalist’s defence against defamation was the 
notion of good faith, that is, that he/she had reasonable grounds to consider what is published 
to be true. However, in January 2007, the Constitutional Court rejected these changes and 
declared them to be ‘unconstitutional’.

Other provisions of The Penal Code may affect the journalists’ activities: (1) violation of 
privacy, interpreted to apply to entering public institutions (Article 276), (2) spreading false 
information that may start a war (Article 276); (3) hostile activities against another state that 
is a member of the North Atlantic Treaty Organization (NATO) and the European Union (EU) 



press freedom and media pluralism in romania |    181

(Article 279), (4) crimes against the dignity of people who enjoy international protection (for 
example, denying the Holocaust) (Article 280). 

The numerous confrontations related to the Penal Code, both in Parliament and in the 
courts, reveal a paradoxical truth: when it comes to the battle against freedom of the press, 
the political class, whether on the right or left, in power or in opposition, bands together to 
maintain legal provisions perceived to benefit the political class. Investigative journalism can 
thus be curbed or minimized, either by harsh punishment mandated by law or just by the threat 
of such punishment.2

Professional body and self regulation mechanisms
Immediately after the fall of the communist regime, the number of journalists increased 
spectacularly: in 1989 there were 2,060 persons accredited as journalists and by 1992 The 
Romanian Society of Journalists’ membership list, which did not include all journalists in the 
country, included 6,909 names; by 2000, there were an estimated 20,000 journalists (Petcu 
2000: 20–1). This large professional group turns out to be generally heterogeneous in social 
origin, education, political beliefs and professional performance; between the dilettantism and 
quasi-professionalism exhibited by the journalists, the journalism practised is diverse, to say the 
least. The mechanism by which journalists are employed, the procedures for firing or promoting 
a journalist are not subject to transparent regulations; neither the professional associations nor 
media management did anything to institutionalize the mechanisms of access to or exclusion 
from journalism. There is no licensing requirement for journalists in Romania, a fact that is not 
surprising given the communist experience, and the membership in professional associations is 
not subject to actual journalistic work but is open to everybody interested.

Meanwhile various associations of owners have been established: the Association of 
Local Media Owners, the Association of Romanian Broadcasters (ARCA), the Association 
of Local Print Distributors, and the Romanian Press Club. The most active among these is 
the Romanian Press Club, which lobbies for owners’ interests and attacks the Government 
every time a financial decision affects their interest, which also includes that of media 
leaders and journalists-managers. Professional associations are weak and display ambiguous 
missions: The Society of Journalists of Romania and the Association of Journalists of Romania 
functioned in the 1990s like unions and professional associations; the Union of Journalists 
of Romania, conceptualized as a trade union, did not arouse the interest of journalists and 
did not assert itself through any major union action; the numerous associations in the field 
(of journalists in sports, environment, tourism, photographers and so on) or of ethnic identity 
(of the ethnic Hungarian or German journalists) did not generate debates and neither did 
they produce any actions with a significant impact on the mass media. The Federation 
of Trade Unions of Journalists and Printers (see MediaSind 2007) was created in 2003; 
they claim to include 8,000 journalists. Starting in 2004, it has negotiated each year with 
the Association of Owners from Romania and press moguls a National Collective Labour 
Contract that formally guarantees the basic rights of journalists. When compared to other 
professions or occupations, journalism is characterized by a lack of solidarity; the ignoring 
of common professional interests can only be explained by the absence of an awareness of 
the joint objectives, of the adoption of a corporatist identity and especially of an inadequate 
professional culture.



182    | press freedom and Pluralism in europe

Several attempts at establishing credible codes of ethics have been made public since 1989 
– The Ethical Code of the Journalist, The Ethical Code of the National Radio and Television, 
The Ethical Code of the Romanian Press Club – but there is no sign that the provisions of these 
codes have been accepted, internalized, or respected by journalists or by editors. It is obvious 
that in such a fragmented environment there could be no homogeneous efforts or generally 
accepted codes of ethics; moreover, a common Code of Ethics would have increased the rights 
of journalists and would have reduced the capacity of control of the owners and managers.

In the first years of the twenty-first century, the profession has become increasingly split between 
the conception and practice of the media barons and that of the great mass of journalists. The 
euphoria and solidarity that marked the first moments of media freedom gradually disappeared 
and were replaced by battles to impose and assure control over resources – material, power 
and prestige – offered by the mass media system. The great majority of journalists came 
to depend on the decisions of the group of leaders without being protected by coherent 
legislation, professional rules, powerful associations and unions, or by cultural traditions that 
reinforce the respect for professional competencies. Most shocking is that the majority of those 
who have leadership positions – owners, majority shareholders, media managers – do not have 
a discourse that is consistent with the positions and strategies that they impose, with the values 
of a professional community, centred on the idea of belonging to this community and sharing 
its interests and ideals. In such circumstances, the concept of ‘the freedom of the press’ is very 
often used as just a slogan, behind which other interests are hiding.

Media landscape
The immediate post-communist evolution of the media is characterized by a rapid and chaotic 
increase in publications and circulations, in number of stations and audiences, followed by 
a slow stabilization from a quantitative point of view (the number of mass-media institutions) 
and from the qualitative point of view (clarifying the system of financing, defining the target 
audiences, separating the contents, organizing the editorial staff and making efforts to transform 
the journalists into professionals).

In the printed press, even though the number of titles grew, circulation dropped precipitously 
and has not rebounded to the levels held during the first few years of the post-communist era; by 
2005 official data indicate a decrease in the number of dailies, and an upward development 
of magazines, testimony to a more specialized print media landscape that is still in flux (see 
Coman 2004; Coman and Gross 2006; Petcu 2000).

The local press also grew in numbers and circulation: 2,827 new local publications were 
launched after 1989, and of those, 400 were general interest publications. The ethnic minority 

Table 1: Number of dailies and magazines in Romania 1989–2005.

	 1989	 1990	 1993	 1996	 1999	 2002	 2005

Dailies	   36	      65	 100	   106	    118	      94	      80
Magazines	 459	 1,379	 987	 1,313	 1,868	 1,853	 2,044

Source: National Institute of Statistics 2006.



press freedom and media pluralism in romania |    183

press in Romania followed the same pattern as the vernacular press, showing a rollercoaster 
evolution. The Romanian Statistical Yearbook (2004) reported 52 publications (eleven dailies 
and 41 magazines) in 1989 and 131 in 2005 (seven dailies and 124 magazines). 

In 1989 the Romanian Radio Society broadcast 30,148 hours, by 1990 it reached 52,309 
hours and 118,619 hours in 2002 (National Institute of Statistics 2006); it broadcasts on five 
channels: România Actualităt̨ i (news), Radio Cultural and Radio Muzical (classical music) and 
Radio Tineret (youth), Antena satelor (rural programming, covers half of the southern part of 
the country) plus an international station; it has six territorial studios and had 2,301 employees 
in 2004. The dynamic of the private FM and AM broadcast stations is as follows: 

The number of broadcast hours per one year grew from 96,033 in 1999 to 118,619 for the 
public radio and from 1,497,000 in 1999 to 1,585,875 in 2002 for the private stations (no 
data after 2002). 

Public television, which in 1989 broadcast only 1,795 hours, gradually reached 8,541 hours 
in 1990, 9,997 hours in 1993, 13,095 hours in 1996, 14,197 hours in 1999, 25,111 hours 
in 2002 and 35,040 in 2005; it broadcasts on three national channels (the second covering 
only 60 per cent of the country and the third only 38 per cent), set up an international channel 
in 1997, and has around 2,700 employees. The number of commercial stations is growing 
rapidly:

Only a few control the market: PRO-TV, Antena 1, and Prima (they broadcast both by ground 
and satellite relay and can be received directly with satellite dishes or through cable distributors). 
In 1999, public television channels broadcast a total of 14,197 hours, while private stations 
broadcast 512,247; three years later, in 2002 public television broadcast 25,111 hours and 
private stations 123,020 hours.

Table 2: Number of private radio stations in Romania 1993–2006.

	 1993	 1996	 1999	 2002	 2006

Radio stations	 4	 136	 199	 277	 443

Source: National Institute of Statistics 2006.

Table 3: Number of commercial stations in Romania 1993–2006.

	 1993	 1996	 1999	 2002	 2006

Commercial stations	 2	 53	 88	 106	 158

Source: National Institute of Statistics 2006.



184    | press freedom and Pluralism in europe

The development and growth of cable explains, to a large extent, the growth of commercial 
television stations in Romania because the small subscription costs have permitted large 
numbers of people to have access to the programmes offered by indigenous television. At the 
end of 2004, there were 653 licensed cable distributors. United PanEuropean Communication 
(UPC), which is part of American Liberty Global, dominated the cable television market with 
37.5 per cent of all cable subscribers. Romanian Cable System (RCS) has 29.3 per cent 
of Romanian subscribers and the rest are divided among the small cable operators (Ziarul 
Financiar 2005).

Economical framework
Post-Communism brought a spontaneous privatization of the communist mass media and a rapid 
creation of new media enterprises. Control over almost all of the former communist print media 
– including the ownership of publication titles, facilities and equipment, and staffs – was quickly 
transferred from the state to private media companies, including domestic or international 
business groups, professional journalist associations, individual investors, banks and other 
entities. New print media enterprises were also created. Small local and regional private radio 
stations also sprouted up all over Romania in the immediate aftermath of communism’s demise, 
operating illegally because the legal mechanisms for licensing them were not yet established. 
The state maintained its monopoly in the television field until the late 1990s when private, 
commercial television was, finally, given legal blessings (Coman 2003; Gross 1996). The 
income of the public radio station, for example, grew from $48.6 million in 1999 to $68.5 
million in 2003, and its expenses in the same period went from $46.6 million to 67 million. Its 
2003 financial report shows that $49 million came from advertising and $46.6 from the radio 
tax (Capital 2004a). Public television’s financial pot grew from $60 million in 1999 to $112 
million in 2003, at least $82.9 million of which came from the subscription tax and $9.2 million 
from advertising (Capital 2004b).

Arguably, the dominant media model in Romania is a liberal one. Since 1991, some have 
argued that the media system is closer to a ‘libertarian’ than to a liberal one, partly because 
of some aspects which violate the principles of a market economy: these include a lack of 
regulations; the race to make profits; political advocacy as the primary role and function; and 
the renunciation of the elementary responsibilities of the press as these are understood in the 
West (Gross 1996; O’Neil 1997). On the other hand, it is also argued that the complexity of 
the social and political transformations, and the manifold possibilities of establishing new media 
enterprises, resulted in no single media model becoming dominant. Instead, several models 
were concurrently operative (Aumente et al. 1999: 197; Coman 2003).

The Law on Competition (1996) attempted to regulate the commercial media and the 
tendencies toward monopolization by creating the Council on Competitiveness, which was 
to authorize media mergers and acquisitions. Ownership of media outlets is, however, often 
hidden. The pressure exerted by the Council on Competitiveness for full disclosure of ownership 
brought some results; Sorin Ovidiu Vantu, for example, one of the most controversial businessmen 
in Romania, came forward in February 2006 and admitted to being the owner of Realitatea 
TV, a news TV station that he controlled from behind several ‘front-men’. Phantom companies 
or organizations in Cyprus or other countries are sometimes set up as media owners. Manuela 
Preoteasa (2004: 405) stated that:



press freedom and media pluralism in romania |    185

as a rule, Romanian legislation forbids anonymous ownership; every [media] company is 
obliged to register [the name of the owner] in the Trade Register Office and to communicate 
changes [in ownership]. In practice, few companies meet this obligation because there 
are no sanctions in force. 

Foreign capital was late in entering the Romanian media field, particularly when compared to 
Hungary, the Czech Republic and Poland, and was marginal at best when it finally arrived, 
being most visible in economic press (Ringier), women’s press (Burda, Hachette, Ringier, Axel 
Springer and VNU-Hearst, which became Sanoma-Hearst), and the entertainment press (Gruner 
& Jahr, Playboy and Hustler). Ringier’s history in Romania offers an excellent example of a 
strong development started after a discrete entrance in the Romanian market: in 1994, it 
launched the economic weekly Capital and its success subsequently led (five years later) to the 
purchase of the daily Libertatea, which was transformed from a newspaper for municipal 
information into a successful tabloid. Next, Ringier purchased the weekly Lumea familiar and 
the daily Gazeta sporturilor, which it sold in 2001 to the Intact group. In addition, it launched 
the monthlies Unica and Bravo and the weekly TV Mania; in 2003, it purchased the successful 
daily Evenimentul zilei and the sport daily ProSport, thus becoming one of the most important 
players in the Romanian press. According to one of its press releases, in 2004 Ringier earned 
€36 million, out of a total of €719 million profits in the Romanian press market (Ringier 
Romania 2007).

The main printed press groups are (by alphabetical order):

n � Adevarul (Adevarul – daily, Adevarul economic – magazine).
n � ARBO Media (23 local newspapers such as Renasterea Banateana, Crisana, Telegraful, 

Ziarul de Bacau, Obiectiv and so on, and 9 magazines – including Chip, AutoMotor, 
Disney, Tom si Jerry).

n � Bluelink Comunicazioni/Fulcrum (Ziua, Gardianul – dailies, Averea, Ziua Turistica, Ziua TV – 
weeklies), plus Splendid Media Zece (Cotidianul, Bucharest Daily News – dailies; Academia 
Catavencu, Bucataria, Idei in Dialog, Ideal Marriage, Motor, Tabu – magazines).

n � Burda (14 magazines – Auto catalog, Ioana, Gradina mea, Locuinta mea, Perfect and so 
on).

n � Jurnalul (Jurnalul Nat̨ ional, Gazeta Sporturilor – national dailies; ‘Jurnalul de…’ – 2 local 
dailies; 5 local weeklies).

n � MediaPro Group (Ziarul Financiar – national daily; Arădeanul, Bănăt̨eanul, Bihoreanul, 
Bras̨oveanul, Clujeanul, Hunedoreanul – local dailies; Acasa Magazin, Madame Figaro, 
Playboy, PRO TV Magazin, Interioare, Aventuri, Pro-Motor, Geo, Discovery, Cainele meu 
– magazines).

n � Ringier (Libertatea, Evenimentul zilei, Pro-Sport – dailies; Capital, TV Mania, TV Satelit – 
weeklies; Unica, Bravo, Girl – monthlies).

n � RPG (Romanian Publishing Group) – Avantaje, Elle, Viva, Estetica, 20 Ani, Look, Pop-Corn, 
Deco, Povestea mea, Olivia.

n � Sanoma (VNU)-Hearst (Cosmopolitan, Easy PC, Mami, Beau Monde, National 
Geographic).

n � WAZ (Romania Libera – daily; Magazin Internat̨ ional – weekly).



186    | press freedom and Pluralism in europe

The main Romanian groups in television are:3

n � Media PRO International (PRO TV, Acasa TV, MediaPro International, TV Sport, Pro 
Cinema, as well as 22 local stations; distributed by 416 cable operators; PRO TV reaches 
88 per cent of urban households and 70 per cent of total households).

n � Intact (Antena 1, Antena 3, Euphoria, as well as 15 local stations; it is distributed by 
350 cable operators; reaches 85 per cent of urban households and 65 per cent of total 
households).

n � SBS Broadcasting & UPC (Prima, cable network).
n � Bluelink Comunicazioni (Realitatea TV, Money Channel).

As of now, the most important private groups of radios are:

n � Europa FM (44 local stations, covers 85 per cent of the country).
n � PRO FM (15 local stations, 10 affiliated stations).
n � Kiss Radio (former Radio Contact, re-branded in 2003; 33 local stations, 23 affiliated 

stations).
n � Radio Guerila (former Radio 21, rebranded in 2003: 17 local stations and 6 affiliates).
n � Mix FM (35 stations in 17 towns).

Is media concentration an obstacle for press freedom?
This is not the place for a detailed exposition of the liberal theories which consider the association 
between freedom of speaking and financial independence of mass media institution as the core 
of democracy. Essentially, the main idea is that media support democracy by offering access 
to the public sphere and to the different ‘voices’ of the society. This means that the variety of 
media outlets ensures the variety of sources of information and opinions. In a classic text, Jürgen 
Habermas sustains that modernity brings a radical deformation of the public sphere, with the 
press integrally monopolizing the public sphere. Thus economical interest becomes the main 
source of mass media messages’ production; the access to a greater and greater public (which 
has become a consumer), leads to distortion of the messages, adjustment of their content to 
meet the expectations and psychological level of those huge audiences, and thus a loss of the 
rational dimension which is typical to the public debates:

The Big Press is based on the participation changing, for commercial purposes, of the main 
social classes in public sphere: it offers to the people the simple access to the public 
sphere. But this enlarged sphere loses its public feature as soon as the available instruments 
of ‘psychological accessibility’ could be transformed into a very purpose: sustaining the 
consumption to that level determined by the market laws. (Habermas 1978: 177)

In these conditions, concentration is a threat to freedom of expression and democracy by the 
reduction of the number of voices and by the bias of voices. Or in J. Keane’s terms, concentration 
narrows the freedom of the press because it triggers ‘access limitations, monopoly and also the 
restriction of the options number’ (2000: 81). 



press freedom and media pluralism in romania |    187

In the period of maximal development of the post-communist press, ‘financial independence’ 
did not seem to be an important topic for public debate. Nobody considered such issues as 
financing sources, production costs, tax payment, unverifiable circulation, and an underdeveloped 
advertising market to be important in comparison to the spectacular increase in the population’s 
purchasing enthusiasm. After that initial momentum, when the public interest in the press offer 
diminished, the economical problems became more visible and were transformed into major 
topics of public debates. Now, the issue of the freedom of the press clears itself and is framed 
as the subject of press economical liberty (or, from another point of view, the issue of political 
influence starts to be treated as the issue of political influence by economical control). Two major 
processes dominate this period: (1) the growth and development of the mass media market; (2) 
the fight for economical control of mass media trusts. 

(1) The media market
During the last few years we have witnessed a paradoxical phenomenon: an increase of the 
investments in advertising parallel with a decrease in the audience of the major radio and TV 
stations, as well as of the most important weekly and monthly journals. According to Alfa Cont 
Mediawatch, advertising expenditure rose from $26.6 million in 1993 to $105.4 million in 
1996, $287 million in 1999, $1,064 million in 2002, €1,299 million in 2003, €1,499 in 
2004, to €2,827 in 2005. In 2006, advertising revenues were estimated to have increased 
by 40 per cent (Campaign 2007). The distribution of advertising revenues by medium is as 
follows:

It is obvious that television is the major beneficiary of this advertising expenditure and receives 
a much greater portion of advertising money than its counterparts in Western European 
countries. In 1999, television received 61 per cent of the advertising expenditure, compared 
to the printed press which received 23 per cent, radio 5 per cent, movie theatres 1 per cent, 

Table 4: Media spending development – rate card.

1995–2001 m USD; 	 TV	 Radio	 Print	 Cinema	 Outdoor	 Total
2001–5 m EURO

1995	 24.5	 3	 5	 0.1	 2.5	 35.1
1996	 57.6	 4.8	 13	 0.3	 5.6	 81.3
1997	 73.5	 5.5	 26	 0.5	 11.3	 116.8
1998	 132.2	 7	 44	 1.3	 15	 199.5
1999	 192.8	 8.8	 63.4	 1	 19	 285
2000	 326.3	 12.1	 105.8	 1	 30	 475.2
2001	 481.3	 18.8	 113.2	 1	 23.9	 638.2
2002	 1,044	 25	 145	 1	 18.9	 1,214
2003	 1,299	 29	 165	 No data	 No data	 1,492
2004	 1,799	 43	 255	 No data	 No data	 2,067
2005	 2,554	 55	 272	 No data	 No data	 2,827



188    | press freedom and Pluralism in europe

and outdoor advertising 10 per cent. These disparities continued to grow. According to Alfa 
Cont Mediawatch, in 2000 television received 73 per cent of total advertising expenditure, 
daily newspapers 16 per cent, magazines 8 per cent and radio 3 per cent. By 2004, television 
garnered 87 per cent of advertising expenditure, the print media 11 per cent and radio held 
steady at 3 per cent.

The interest of advertisers in television, the medium that reaches over 80 per cent of the 
public, explains the low level of investments in the other media and their dependence on 
revenues from sources other than advertising. In this context, one can understand the print 
media’s desperate search for revenues; and that in 2001–4 the advertising expenditure of the 
Nastase government amounted to €64.7 million of public money (Hotnews 2005). In 2003, 
among public institutions, Petrom spent $1.5 million on advertising, The National Authority 
for Privatization $926,000, the Government $922,000, Posta Romana $858,000 and 
Romtelecom $802,000. The amounts spent on advertising by public institutions such as Petrom, 
Posta Romana, Romtelecom, and the National Authority for Privatization, represented almost 
50 per cent of the total advertising expenditure in the printed press. Alfa Cont Mediawatch’s 
research (Capital 2004c) shows that in the first six months of 2004 public institutions spent 4.7 
million Euros, 1.8 million of which went to seventeen national dailies. The biggest beneficiaries 
were Adevarul (479,000), Ziua (360,000), Jurnalul National (310,000), Curentul (115,500), 
and Gardianul (75,000).

(2) The mass media control 
Following a pattern evidenced in other Eastern European post-communist nations, by the turn 
of the century an increasing number of local political and business leaders entered the press 
world, joining those who already owned or controlled the national and local media. The 
former mayor of Bacau, Dumitru Sechelariu, who was also a local businessman, purchased 
the local 12,000-circulation daily Desteptarea and the local Radio Alpha and Alpha TV 
stations. Other examples abound: in the Oltenia region, the media group Media Sud-Est, led 
by Constantin Paunescu, owns the 30,000-circulation Gazeta de Sud and the station Radio 
Sud; in Brasov, the president of the County Council, ex-Democratic Party Senator Aristotel 
Cancescu, is the owner of the powerful radio and TV network Mix-FM (taken over by SBS 
Broadcasting Media in 2007); controversial businessman and Constanta Mayor, Radu 
Mazare, controls the daily Telegraf and Soti-TV; the mayor of the fifth Sector in Bucharest, 
Marin Vanghelie, purchased the daily Monitorul de Bucuresti in 2002. The mayor of Piatra 
Neamt, Gheorghe Stefan, is the owner of Radio Unu and Unu TV; parliamentarians also 
control media enterprises, for example, Victor Ponta controls Radio 21, Verestoy Attila, local 
print media in Harghita, and Gyorgy Frunda, Radio Gaga. In 2004, Liviu Luca, the leader 
of the syndicates from Petrom who owns Petrom Service, took ownership of the dailies Ziua 
and Gardianul, of Realitatea TV and Radio Total; in 2005, he sold his media holdings to 
the controversial businessman Sorin Ovidiu Vântu. Politicians owning media outlets raise a 
question regarding the independence of the press: What is the possibility of an independent 
editorial policy when the press is controlled or influenced by individuals with political interests 
and aspirations? However, the political people who have invested in mass media were not 
able to receive representative positions. With one exception, the big mass media groups are 
controlled by Romanian or foreign businessmen.



press freedom and media pluralism in romania |    189

Adrian Sârbu controls PubliMedia (journals, magazines, press agency), Pro Cinema and, 
with Central Media Entreprises, Media Pro International (with radio and TV divisions). Sorin 
Ovidiu Vântu recently created a media empire, which includes radio and TV stations, one press 
agency, and journals and magazines. At the same time, Dinu Patriciu (owner of Rompetrol 
group) is beginning to construct a similar trust, including dailies and magazines. Dan Voiculescu, 
who controls televisions and radio stations and publications press through the Intact group, is 
involved in both economic and political life (he is the leader of the conservative party and 
member of Parlament). His media group has developed slowly since 1995 (unlike the rapid 
acquisition made by Vântu and Dinu Patriciu). Officially, he isn’t involved in media activities 
any more because he has yielded the management of the group to his daughter. Besides these 
moguls, the media market is owned by groups such as Ringier (Switzerland), WAZ (Germany), 
Lagardère (France). Essentially speaking, the landscape of media institutions in Romania is 
controlled by what the journalist Iulian Comănescu calls the five ‘Bigs’ (Ringier, Voiculescu, 
Sarbu, Vântu and Patriciu for printed press; and public radio and television, Sarbu, SBS, 
Voiculescu, Vântu for audio-visual). Comparing the concentration degree in 2006 with the 
situation in 2004, he writes: ‘The number of the national newspapers whose owners are others 
than the 5 “Bigs” decreased from 8 to 3. The situation is similar in other markets, such as TV 
niches or economical publications’ (Comănescu 2007: 21). Even if Comănescu exaggerates 
the idea of concentration including public service institutions together with private ones, 
Comănescu’s figures in the following table illustrate a definite trend:

This evolution clearly shows not only that we are in the middle of a slow, but irreversible process 
of trust formation, but also that the major actors on the stage of the press have acquired power 
and stability: Consequently, they do not depend on the political sector, but they negotiate their 
position from the same level as the political actors. Such a position of power is not damaging 
to the freedom of the press because economic consolidation make them less dependent 
on political interest. Thus the annual actions of monitoring the press that take place within 
the programme ‘The Freedom of Expression – FreeEx’ (an USA based foundation) show a 
significant change between the moments of economical weakness of the press and those of 

Table 5: Audience market share of the five big media companies in Romania.

Market shares in 	 Ringier	 Voiculescu	 Sarbu	 Vantu	 Patriciu	 SBS	 Public	 Others
							       service
								      
National printed press	 54%	 20%	   6%	 4%	 6%	 –	 –	 10%

National commercial	 – 	   5.1%	 26%	 3.7%	 –	   4.7%	 22.1%	 28.4%
television

National commercial	 – 	   1.6%	   7.1%	 –	 –	 14.8%	 36.9%	 39.5%
radio

Source: Comănescu 2007: 21.



190    | press freedom and Pluralism in europe

trust formation and acquiring an economical stability. With reference to 2003, the Report shows 
that the monitoring of the news programmes belonging to four TV stations (27 June 2003 – 6 
July 2003) resulted as follows: 

[T]he representatives of the governing party benefited of 71% of TV showing ‘while’ according 
to the data published by the Ministry of Finance at 1st October 2003 the most important 
private TV stations in Romania had debts of about 20 million dollars to the national budget. 
(Programul FreeEx 2003, 2005: 8–9).

On the other hand, referring to 2005, the Report shows that the political pressure diminished 
and ‘there appeared critical news on the political power in the news bulletins broadcasted by 
the TV stations’ (Programul FreeEx 2003, 2005: 4). Even if the beginning of transformation into 
trusts and the economical consolidation are not exclusive factors in this process of change, we 
cannot fail to notice this significant correlation, which is also confirmed by the history of the press 
in the capitalist countries and the evolution of other post-communist countries. Undoubtedly, 
the problem of the freedom of expression is not entirely solved, because the weakening of the 
political pressure is compensated by the increasing role of the economic pressures. But this is 
another story …!

Freedom of expression as an alibi for non-professionalism
It is a frequent practice of journalists to use the freedom of expression in order to legitimate different 
journalistic initiatives, or to defend themselves against the accusations of the representatives 
of power, or to justify different acts considered to be almost illegal or unethical. But in the 
Romanian post-communist press, freedom of expression was also used to mask utter mistakes 
or to hide immoral interests. In order to support my previous point, I am going to take two 
examples into consideration: (1) the so-called ‘scandals’ of Evenimentul Zilei, România Liberă 
and Adevărul in 2004 and (2) the case of corruption at ‘Gazeta de Cluj’.

The three ‘scandals’4 
At the beginning of September 2004, a group of 40 journalists at Evenimentul Zilei published a 
protest, disseminated in all national newspapers, claiming that ‘under the guise of organizational 
changes, interference with editorial policy grew,…endangering the independence’ (Hotnews 
2005) of the newspaper. In his answer to the protest letter, Thomas Landolt, Ringier representative 
in Romania (Ringier is the owner of Evenimentul Zilei) denied involvement in editorial policy and 
reaffirmed the intent of transforming Evenimentul Zilei into a newspaper ‘of record’. He claimed 
that the corporate owner wanted simply to improve the management of the newspaper, to raise 
the responsibility of the journalists, to improve the look of the newspaper, and the improvement 
of the work flow (Hotnews 2005). The reactions of one journalist, Andreea Pora, were 
significant in articulating the notion that journalists also have to have a stake in the newspaper 
management. She told Radio Free Europe that the organizational structure of the newspaper 
was changed without consultation with the journalists (Hotnews 2005). In an interview on BBC 
(Hotnews 2005) another striker, Dan Turturica explained, ‘I think that Ringier simply cannot 
tolerate having a newspaper whose leadership does not follow its orders’ (Hotnews 2005). 
And the columnist Cristian Tudor Popescu, the director of the daily Adevarul wrote that:



press freedom and media pluralism in romania |    191

We journalists lived for too long with the idea that the West is a better boier (the old 
landowners) that it will not step on our toes as was the custom of Romanian [press] 
magnates who purchase a newspaper or [get] a television [station] for personal use. See, 
however, that even the refined European owners do not shy away from [using] a fist or a 
boot in a newspaper. (Adevarul 2004)

On 13 September 2004, two announcements appeared on the front page of Romania Libera, 
a prestigious daily that was, however, steadily losing readers. In the first announcement, the 
editorial staff accused Klaus Overbeck, the representative of the German media conglomerate 
WAZ, of interfering with the editorial policy of the newspaper. In the second press release, the 
journalists’ union at Romania libera announced that it had asked the police in Essen, Germany, 
the headquarters of WAZ, for a permit to demonstrate in front of WAZ. The director of Romania 
libera, Bacanu, declared that WAZ proposed quadrupling the price of the daily from 5,000 
lei to 20,000 lei and that they suggested changing the nature of the articles published to make 
the newspaper more entertaining and relaxing for readers. In their statement, the journalists 
claimed that WAZ reproached them for publishing too many articles that were critical of the 
powers-that-be. They insinuated that the representative of WAZ in Bucharest, Klaus Overbeck, 
‘from the beginning [wished] to distance the paper from the political arena, suggesting that 
large, positive pictures be published and that as many fashionable items be introduced in the 
pages of the paper as possible’ (Romania Libera 2004). The meeting between Bacanu and 
Bodo Hombach, the representative of WAZ in Bucharest, took place in May 2004 and, 
according to journalists loyal to Bacanu, the owners:

began to demand that we renounce publishing thematic supplements, that we increase 
the number of pages dedicated to advertisements, to find positive subjects we could 
investigate, and that we accentuate lifestyle articles; Saturday, for example, he wanted to 
offer eight pages covering celebrities, sports, and other entertainment oriented fare. 
(Romania Libera 2004)

In essence, from the perspective of the journalists, the motives for the conflict at Romania Libera 
were (1) injecting WAZ into the editorial activities, (2) modifying the editorial contents by 
reducing the space assigned to politics in favour of human interest items, or the translation of 
some articles from the foreign tabloids, and (3) pushing the paper into the tabloid genre. The 
pressures and changes evoked by journalists were never proved with specific evidence. 

Klaus Overbeck addressed a letter to Romania Libera’s staff that was published on 15 
September 2004 on the front page under the rubric ‘The Right to Reply’. Overbeck claimed that 
WAZ, in accordance with its own policy that it applies to all the newspapers it owns in Southeast 
Europe, did not interfere in the editorial policy. WAZ’s basic argument was buttressed by the 
fact that, during its three year ownership of Romania Libera, the editorial staff had the freedom 
to publish any materials, including the protest signed by the editorial staff, which was published 
on the front page of the 13 September 2004 issue. The representative of the German company 
claimed that he had no desire to change the newspaper into a tabloid. The publication, he 
stated, should remain a newspaper of quality, which should offer relevant information to its 
readers. He was in full accord with the principles of a free press. Subsequently, in an interview 



192    | press freedom and Pluralism in europe

with Jurnalul National (2004), Overbeck stressed that the data from the National Audience 
Study (Studiului National de Audienta – SNA) demonstrated that Romania Libera had lost 32 
per cent of its readers between October 2002 and July 2004. Overbeck stated that he ‘did 
not come to Romania to change the [editorial] line of the newspaper or to impose German 
standards but to place a daily newspaper on the market that can be competitive’. At the same 
time, he attempted to prove that Bacanu had great personal interest in the scandal because he 
had a salary of hundreds of millions of lei and income from commissions paid by companies 
associated with Romania Libera. In other words, Overbeck suggested that he had no connection 
with Romania’s political world and that the attacks directed at WAZ were also attacks against 
all foreign owners of media in the country, and furthermore, that it was a conspiracy of sorts 
hatched before the elections in November 2004. 

The leadership of Adevarul – Cristian Tudor Popescu, Adrian Ursu, Lelia Munteanu, Bogdan 
Chireac – resigned at the end of the newspaper’s Administrative Council meeting on 20 
March 2005. The reason for the resignation was that the majority owner, Ana Maria Tinu, 
together with the members of the Administrative Council, decided that it was not appropriate 
that those responsible for the editorial policy of the newspapers also be responsible for its 
economic policies. Thus they wanted to replace Popescu, Ursu, Munteanu and Chireac in the 
Administrative Council but leave them on the Editorial Board. The four resigned from both and 
maintained that they were leaving Adevarul, because:

there is no justification for replacing us…It is natural that we have a say in the Administrative 
Council. We have done our duty on the Council to the very end and were replaced and we 
no longer feel secure. We cannot guarantee the quality of the newspaper. (Cotidinul 2005)

Commenting on the situation, Mircea Toma, the director of the weekly Academia Catavencu, 
observed that the matter concerned a ‘profit (of 22 million Euros in 2004) [that] was pretty 
well [lessened] because of the salaries of the “barons” and by their personal publicity agencies, 
which melted away a good deal of the newspaper’s share holder profits’ (Academia Catavencu 
2005). Toma also claimed that at a time when shareholders who were also in the Administrative 
Council of the newspaper received insignificant amounts of money, Popescu had a monthly 
income of 10,000 Euros. This is the background for the decision by the owner of Adevarul, 
who inherited his shares in the newspaper, to change things at Adevarul: that is, to separate 
the business from the editorial and to identify strategies to make the newspaper financially 
competitive and profitable.

On the other hand, commenting on the decision to separate the commercial from the editorial 
leadership, Andrei Postelnicu, a journalist at the Financial Times, wrote in an issue of Evenimentul 
Zilei (2005):

The fact that this was not yet taken puts into question the editorial integrity of Adevarul 
from its very beginning. The wide-spread practice of encouraging journalists to conclude 
contracts for advertising, earning a commission and supplementing their salaries, discredits 
the reputation of the newspaper and of those who are leading it (it must be noted that this 
strategy is applied at other newspapers, including Romania Libera, a fact confirmed in 
one of Bacanu’s declarations on Realitatea TV).



press freedom and media pluralism in romania |    193

Corruption and blackmail
In October 2006 the Prosecutor’s Office finalised the indictment against a group of journalists 
from the trust ‘Gazeta’ that held ten journals and magazines in different towns in Transylvania 
(the central unit being Gazeta de Cluj). Seven leading journalists were charged, accused of 
qualified blackmail and being part of a criminal organization. The indictment showed that, 
starting in 2004, these journalists had begun to gather information about different businessmen, 
and then, by threatening them with publishing disreputable information, the journalists signed 
numerous advertising contracts (using blackmail). In many cases, instead of these contracts 
(from which the journalists took substantial favours) sums of money were also obtained for 
personal use: 

According to the evidences the culprits, the accused and the other members of the group 
took advantage of being journalists for blackmailing both private and public persons by 
using press information in a tendentious and malicious way; by doing so their activity 
lacked the purpose of informing the public correctly and thus they broke the provisions in 
art. 10 para. 1 and 2 from The European Convention of The Human Rights of which 
Romania is a part as well. (Hotnews 2007)

At the moment these accusations were uttered, the leaders from the newspaper Gazeta de Cluj 
published a press release in which they stated that the prosecutors’ accusations were violating 
the freedom of expression: 

In Romania hunting journalists has become a national sport. In today’s Romania attacking 
journalists and looking for their relatives so that one hurts journalists through them, has 
become part of some agreements up to a level much more than high. Today, our friends, 
fellows for over 15 years in a battle long before lost against the political-economical crap, 
were kept in Cluj in a very disdainful and revanchistic manner…We know for sure that a 
clear and fair examination of our colleagues, who for years are fighting alone against the 
flaws of Romanian society, will prove that everything reduces to some people that afford 
buying human and material resources of the state just for their personal revenge. (Hotnews 
2006)

This was the sole document that explained the case of the journalists from Gazeta de Cluj. In 
December 2006, three more journalists were charged; the trial started in January 2007. Beside 
the accusatory statements of businessmen, politicians and members of the local administration, 
the press showed that two of the accused admitted during the hearings that these practices 
were means of the company for acquiring its own or other personal financial interests. The 
professional association did not support the journalists and took distance: 

The Romanian Press Club considers that the searches, hearings and detains carried out 
by the legal authorities in Cluj upon the editorial staff of ‘Buna ziua, Ardeal!’ and ‘The 
Cluj Gazzette’ do not represent attacks against the freedom of the press. The accused 
journalists must answer legally to the multiple accusations of blackmail. (See Ghinea and 
Fotiade 2007)



194    | press freedom and Pluralism in europe

And The MediaSind union: 

The arrest of the journalists…casts blame on being a journalist in Romania. It is obvious 
that the journalists in Cluj must give an answer before the law for what they did like any 
other citizen as the judicial resort is the only one capable of deciding whether the law 
was broken. Even if they are not members of our union, as it is about involving other 
journalists as well, US MediaSind will monitor this case attentively. But what is particularly 
serious is that some employers offer the permit of being a journalist to any person who 
has or not any connection to the press, without following the minimal provisions for this, 
and by doing so their actions lead to compromising the profession of a journalist… (See 
Ghinea and Fotiade 2007)

While commenting upon the way this case was presented in Romanian media, the authors of 
the report on media corruption remarked, not without some irony: 

Still, the journalistic guild did not look too surprised by the possibility that the accusations 
may be true. The event seems to have appeared against the background of some 
scepticism among the journalists: they knew that blackmail by press was taking place in 
Romania. The real surprise seems to be that the Prosecutor’s Office took a position in this 
case. (Ghinea and Fotiade 2006: 38)

Indeed, blackmailing by press has had a long history in Romania, before, during and after the 
communist period (see Petcu 2007; Coman 2004). But, from the perspective of the present 
discussion, beyond the facts themselves, what is significant is the discourse of the accused who 
used the freedom of expression as a magic shield meant to intimidate the prosecution and 
exculpate the convicted journalists.

Notes
1. � For more information of these issues see Coman 2003; Coman and Gross 2006.
2. � For more information see Press Freedom Reports on Media Monitoring Agency (2007). 
3. � See also CNA 2007.
4. � This a short version of my analysis in Coman and Gross 2006.

References
Academia Catavencu (2005), ‘Care a fost baiul si malaiul la Adevarul?’ (Who was the owner of 

Adevarul?), no. 11. Accessed March 2005.
Adevarul (2004), ‘Presa sub presiune’ (Media under pressure). Accessed 14 September 2004.
Adevarul (2008) ‘8 milioane de reclame au atacat Romania, zi de zi, in ultimii sapte ani’ (8 millions 

advertisements have aggressed Romania in the last six years). Accessed August 2008.
Aumente, J. et al. (1999), ‘Lessons Learned and Predictions for the Future’, in J. Aumente, P. Gross, R. 

Hiebert, O.W. Johnson and D. Mills (eds.), Eastern European Journalism: Before, During, and After 
Communism, Cresskill (New Jersey): Hampton Press Inc, pp. 41–78.

Camera Deputatilor (Deputies Chamber) (2007), http://www.cdep.ro. Accessed 11 June 2007.
Campaign (2007), ‘Piata publicitatii in crestere’ (Advertising market is still growing), no. 1, 2007.



press freedom and media pluralism in romania |    195

Capital (2004a), ‘Radioul public vrajeste pe parlamentari’ (Public radio bewitched [or – put a spell on] 
the parliament), no. 19. Accessed 6 May 2004.

Capital (2004b), ‘Taxa Tv a umflat veniturile televiziunii publice’ (The taxes for television increased the 
budget of public television), no. 18. Accessed 29 April 2004.

Capital (2004c), ‘Reclamele tin presa sub presiune’ (Advertisers keep media under pression), no. 33. 
Accessed 12 August 2004.

CNA (2007), ‘Consiliul National al Audiovizualului’ (National Council of Audiovisual), http://www.cna.
ro. Accessed 15 January 2007.

Coman, Mihai (2003), Mass media in Romania post-comunista, Iasi (Romania): Polirom.
Coman, Mihai (2004), ‘Media Bourgeoisie and Media Proletariat in Post-Communist Romania’, Journalism 

Studies, 5:1, pp. 45–58.
Coman, Mihai and Gross, Peter (2006), Media and Journalism in Romania, Berlin: Vistas.
Comănescu, Iulian (2007), Tendint̨ e despre reflectarea presei în presă III: Studiu de caz – concentrarea 

proprietăt̨ ii de media, Bucharest: Centrul pentru Jurnalism Independent.
Cotidinul (2005), ‘Nu putem garanta un ziar de calitate’ (We cannot guarantee the quality of the 

newspaper). Accessed 21 March 2005.
Evenimentul Zilei (2005), ‘Dictatura conspiratiei peste adevaruri care dor’ (The dictatorship of conspiracy 

hide truths that hurts). Accessed 28 March 2005.
Freedom of Expression (2007), http://www.freeex.ro. Accessed 11 June 2007.
Gross, Peter (1996), Mass Media in Revolution and National Development: The Romanian Laboratory, 

Ames: Iowa State University Press.
Gross, Peter (2002), Entangled Evolutions: Media and Democratization in Eastern Europe, Washington 

DC: Woodrow Wilson Center Press.
Ghinea, Cristian and Fotiade, Nicoleta (2006), Tendint̨e în reflectarea presei în presă. II: Studiu de caz: 

Corupt̨ia în presă, Bucharest: Centrul pentru Jurnalism Independent. 
Habermas, Jürgen (1978), L’espace public, Paris: Payot.
Hotnews (2005), ‘Adevarata miza a cazului Evenimentul zilei’ (What is at stake in Evenimentul Zilei 

scandal), http://www.hotnews.ro/articol_30537. Accessed 21 September 2005.
Hotnews (2006), ‘Ne-au ucis’ (They killed us), http://www.hotnews.ro/stiri-presa_regionala_arhiva-

1713736. Accessed 15 January 2007.
Hotnews (2007), ‘Mecanismul gazetei descries de procurori’ (The mechanism of Gazeta as the 

prosecutors describe it), http://www.hotnews.ro/stiri-presa_regionala_arhiva-1710718. Accessed 15 
January 2007.

Jurnalul National (2004), ‘Romania Libera nu va fi un ziar bulevardier’ (Romania Libera will not become 
a tabloid newspaper). Accessed 21 September 2004.

Keane, John (2000): Mass media si democratia (The Media and Democracy), Iasi, Institutul European
Marinescu, Valentina (2001), ‘Normative Changes of the Romanian Media after 1990’, The Global 

Network, no. 17, pp. 83–102.
Media Monitoring Agency (2007), ‘Agentia de Monitorizare a Presei’, http://www.mma.ro. Accessed 

15 January 2007.
MediaSind (2007), ‘Uniunea Sindicala MediaSind’ (MediaSind Trade Union), http://www.mediasind.

ro. Accessed 11 June 2007.
National Institute of Statistics (2006), The Romanian Statistical Yearbook, Bucharest: INS.



196    | press freedom and Pluralism in europe

O’Neil, P. (1997), ‘Introduction: Media Reform and Democratization in Eastern Europe’, in Patrick O’Neil 
(ed.), Post-Communism and Media in Eastern Europe, London: Frank Cass.

Petcu, Marian (2000), Tipologia presei romanesti, Iasi: Institutul european.
Petcu, Marian (2007), Istoria jurnalismului s̨i a publicităt̨ ii în România, Iasi: Polirom.
Preoteasa, Manuela (2004), Media Ownership and its Impact on Media Independence and Pluralism 

[editor Brankica Petkovic], Ljubljana: Peace Institute; Institute for Contemporary Social and Political 
Studies, available online at http://www.mirovni-institut.si/media_ownership/pdf/preface.pdf. Accessed 
14 October 2007.

Programul FreeEx (2003, 2005), Libertatea presei în România, Bucharest: Agent̨ ia de Monitorizare a 
Presei.

Ringier Romania (2007), http://www.ringier.ro. Accessed 12 April 2007.
Romania Libera (2004), ‘Comunicat’ (Press release). Accessed 13 September 2004.
Sparks, Colin and Reading, Anna (1998), Communism, Capitalism and the Mass Media, London; 

Thousand Oaks and New Delhi: Sage Publications.
Splichal, Slavko (2001), ‘Imitative Revolutions: Changes in the Media and Journalism in East-Central 

Europe’, Javnost – The Public, 8:4, pp. 31–58.
Ziarul Financiar (2005), ‘Cum schimba piata de cablu preluarea Astral de catre Liberty Global’ (Liberty 

Global took over Astral: changes on the cable operators market). Accessed 25 July 2005.




