
Media Freedom and Pluralism in the 
United Kingdom (UK)

Peter Humphreys

Key political systemic and media systemic features
According to Hallin and Mancini’s (2004) much-cited typology of models of media and politics, 
the UK media system corresponds to the ‘North Atlantic/Liberal’ model, which is characterized 
by: 

n � Market-domination (however, they note, except the BBC).
n � A neutral commercial press characterized by internally pluralistic journalism (again, except 

that in Britain they acknowledge that there is external pluralism, namely party political 
‘parallelism’), and

n � Professionalization and non-institutionalized self-regulation. 

In fact, as the exceptions noted by Hallin and Mancini already suggest, the UK media system 
is far from bearing any close resemblance to that of the United States. Like the media system of 
France, or that of Germany, or Italy, it is in many respects sui generis (see Humphreys 1996). It 
functions in a very different cultural and socio-political context from the United States, or indeed 
from other ‘North Atlantic’ (taken to mean ‘Anglo-Saxon’) countries. 

Politically, following Lijphart’s (1984) well-known models of democracy, the United Kingdom 
is institutionally ‘majoritarian’ in significantly more respects than the United States, which has 
important consensual features such as federalism, strong judicial review and the separation of 
powers. None of the latter have featured in the United Kingdom as key restraints on the exercise 
of majoritarian power by the single party governments that typically win elections, making all 
the more remarkable the consensual approach to broadcasting in the United Kingdom (see 
below). In terms of political and economic development, the two countries may have shared a 
‘weak state’ tradition compared to many countries of Continental Europe, making historically 



198    | press freedom and Pluralism in europe

for less extensive or intrusive regulation of the press, but in the United Kingdom’s case this too 
has to be qualified. With regard to freedom of information and the reporting of matters deemed 
sensitive for national security, the United Kingdom has – at least, until recently – featured as a 
rather strong, quite ‘secretive’ state, again in considerable contrast to the United States. 

Key, one might say ‘striking’, characteristic features of the UK media system, some of which 
contrast strikingly with the United States (and other ‘Anglo-Saxon’ countries) as well as with 
other European countries, have been: 

n � Strong public service broadcasting (in contrast to the other ‘Anglo-Saxon’ countries: United 
States, Canada and Australia)

n � Relatively politically independent public service broadcasting (in comparison to many 
countries in the rest of Europe) 

n � High professional standards in the ‘quality press’ (like Hallin and Mancini’s ‘North Atlantic’ 
model and also like their ‘Northern European’ model), but a particularly strong and vibrant 
‘tabloid’ press (compared to the United States and much of the rest of Europe) 

n � A tradition of weak freedom of information and strong state secrecy (compared to the United 
States and much of Europe).

In common with other Anglo-Saxon countries, there is a strong tradition of relatively independent 
journalism in the United Kingdom. The press sector has been by international standards 
relatively free from state regulation. Issues of state security (and criminal law) aside, the limits 
of journalistic autonomy are largely set by proprietorial power. UK national newspapers pursue 
a distinct editorial politico-philosophical line, generally determined by their owners, with regard 
to issues of politics and society. Though much more closely regulated by the state, UK television 
has been remarkably free from politicisation. All holders of a UK licence to broadcast are bound 
by law and regulation to be impartial. Further, unlike public service broadcasting in much of the 
rest of Europe, the UK broadcasters have benefitted from a political consensus that has long 
existed in favour of non-politicisation of broadcasting. Media policy, too, has generally been 
comparatively consensual (except during the Thatcher premiership), with government generally 
respecting the advice of regulatory bodies, cross-party committees and periodic non-partisan 
commissions that have informed broadcasting and press policy (Humphreys 1996: 111–58). 

Thus, the latest Freedom House survey of global press freedom (Freedom House 2007) 
notes that the UK media are: ‘free and largely independent from government interference. The 
United Kingdom has a strong tradition of public broadcasting, and the British Broadcasting 
Corporation, although funded by the government [through levying a household TV licence fee], 
is editorially independent.’ While press ownership is ‘concentrated in the hands of a few large 
companies’, the Freedom House report goes on to note that ‘[t]he law provides for freedom 
of the press, and the government generally respects this right in practice’. The United Kingdom 
ranked as ‘free’ and 32nd in the global ranking. However, it only ranked eighteenth out of the 
25 West European countries in the Freedom House survey (Freedom House 2007). The reason 
for the United Kingdom’s comparatively low ranking in Western Europe would appear to be 
the unlawful intimidation encountered by journalists in reporting Northern Ireland and, from the 
side of the state, the existence of exemptions from freedom of information, limitations on freedom 
of expression relating to encouragement of terrorism and also incitement to religious hatred, 



Media Freedom and Pluralism in the United Kingdom (UK) |    199

and restrictions with regard to national security and the combatting of terrorism. Reporters 
Without Borders’ (2007) latest worldwide index of press freedom similarly placed the United 
Kingdom at 27th, behind nineteen other European countries, mainly because of the hostile 
nature of Northern Ireland for journalists despite the peace process (because of the murder 
of the Sunday World reporter Martin O’Hagan, the failure of the police investigation, other 
death threats and so on).

Press freedom in the United Kingdom: Legal provisions
Having no written Constitution as such, the United Kingdom lacks any explicit constitutional 
guarantee of press freedom. Nonetheless, the principle of press freedom is an important 
element of Britain’s ‘unwritten constitution’. Courts often refer to ‘constitutional principles’, 
including freedom of speech and press freedom. Moreover, the United Kingdom has always 
been party to the European Convention of Human Rights (ECHR) and in 1996 the United 
Kingdom accepted the right of its citizens to individual petition, since which time applications 
to the European Commission and Court of Human Rights have struck down several aspects 
of UK law deemed incompatible with freedom of expression (Nicol and Bowman 1993: 
167). New Labour’s 1998 Human Rights Act went much further, by actually incorporating the 
ECHR into UK law, thereby strengthening freedom of expression (therefore press freedom). It 
also strengthened protection of individuals’ rights to privacy, but in such cases UK judges are 
required to pay particular regard to freedom of expression (Humphreys 2000: 233).

Governments have been generally non-interventionist vis-à-vis the press. Ever since the 
licensing of the press was abolished in 1684, there has existed a general right to publish 
newspapers, books or magazines without state authorization; no licence has been required. 
Moreover, since becoming a highly commercial industry – from the early twentieth century 
onwards – the independence of the press has been underpinned by its commercial freedom. 
The UK press is not subsidized (apart from VAT exemption), so governments have never had 
this particular lever of potential influence. As is generally the case among liberal democracies, 
newspapers and magazines have been free to pursue their own politico-philosophical editorial 
line, a freedom that UK proprietors of national newspapers have taken advantage of, aligning 
their titles with various moral stances on socio-political and politico-economic issues, and indeed 
producing newspaper/political party system ‘parallelism’. Unlike broadcasting (see below), 
there is no statutory duty of impartial reporting. 

Unlike many European countries with their own bodies of specific press law, newspapers and 
magazines in Britain have been subject to little sector-specific regulation; the press is subject 
only to the general laws of the land, such as the anti-defamation and anti-obscenity laws, the 
law against incitement to racial hatred, or the law of trespass (for example in the pursuit of 
information). Otherwise, the press has regulated itself (see below). As Gibbons (1998: 26) 
notes, the formal approach in the United Kingdom is libertarian: ‘there being no prior restraint 
on speech,…an individual may communicate without first seeking official approval and thereby 
risking unpredictable, possibly ill-motivated and bureaucratic exercises of discretion’. However, 
as Gibbons explains, the law does provide certain significant restraints; it ‘effectively inhibits 
speech [and press freedom in the absolute sense] in the interests of preserving reputations, 
official secrets and confidences, and safeguarding intellectual property’. 



200    | press freedom and Pluralism in europe

One of the main restrictions on what the press have been able to publish has undoubtedly 
been presented by Britain’s comparatively strict libel laws. UK libel laws place the onus of 
proof on the defendant, a state of affairs which has traditionally generally favoured the 
plaintiff. Unsurprisingly, many have observed that this has had a ‘chilling effect’ on the media’s 
freedom of expression. However, in 2006 UK libel laws were reformed following a key Law 
Lords ruling in favour of the defendant – the Wall Street Journal Europe – despite the paper’s 
lack of evidence in its defence, on the grounds that the article was in the public interest. As 
Freedom House (2007) reports, this latest ruling ‘should afford journalists greater freedom to 
report allegations against public figures without fear of reprisal’.

As suggested already, state restrictions on press freedom have largely been limited to issues 
of ‘national security’, though as the (above mentioned) Freedom House ranking of the United 
Kingdom suggests, the United Kingdom has resorted to such measures rather more than a 
considerable number of other European countries. Indeed, one academic cross-national study 
of censorship, looking at nine liberal democracies, six of which were West European, found 
that the United Kingdom censored the most over the period 1970–90, particularly during the 
(Thatcherite) 1980s. The study concluded that key features of the United Kingdom’s political 
system presented ‘the opportunity to censor’: notably, the absence of a written constitution 
and Bill of Rights, the country’s ‘majoritarian’ political institutions, the weakness of freedom 
of information, and the draconian nature of the United Kingdom’s secrecy laws (Newton 
and Artingstall 1994). Only since 2000 has the United Kingdom actually had a Freedom of 
Information Act (introduced by New Labour). The Official Secrets Act has used criminal law to 
guard against disclosure of state secrets. In the United Kingdom, civil servants are bound by 
confidentiality; there is no protection for ‘whistleblowers’. The Contempt of Court Act provides 
for protection of the confidentiality of journalistic sources, but also provides for disclosure in the 
interests of justice, national security, or the prevention of disorder or crime (Nicol and Bowman 
1993; Humphreys 1996: 53–6). 

Two other features set the United Kingdom apart from the European norm. Firstly, in the 
United Kingdom, privacy of the individual citizen has been exceptionally weakly protected from 
the press; there is no special statute on privacy. On the positive side, this has worked to the 
advantage of investigative journalism, which has undoubtedly flourished in the United Kingdom 
rather more than in a number of other European countries. On the negative side, however, it has 
also encouraged a characteristically prurient culture of intrusive ‘tabloid journalism’, and there 
have been periodic calls for stricter regulation (see below). Equally unusual for a European 
country is the fact that UK law provides for no statutory Right of Reply. As with press standards 
and privacy (largely), this matter has been left to the press’s self-regulatory instruments (self-
regulatory bodies, codes and so on). 

The regulatory structure of the UK press sector: Self-regulation
Reflecting a perhaps surprisingly consensual approach to media policy for a ‘majoritarian’ polity, 
policy innovations regarding the press have generally occurred following the recommendations 
of Royal Commissions (of inquiry). Thus, in 1947 the first Royal Commission on the UK press 
(the Ross Commission) recommended the establishment of a self-regulatory institution, the Press 
Council. The reason was mounting public and political concern about declining press standards 
and also about press concentration, though nothing was actually done about the latter (which 



Media Freedom and Pluralism in the United Kingdom (UK) |    201

remains a key feature of the UK press – see later). The Press Council proved to be a weak 
regulatory institution regarding press behaviour. This was unsurprising; its entire membership 
was drawn from the press itself and it had no real sanctions other than criticism. Following a 
second Royal Commission (the Shawcross Commission), the Press Council’s membership was 
extended to some representatives of the public and following a third Royal Commission in 1974 
(the McGregor Commission) the public’s representation was increased to half of its membership, 
though these members were actually chosen by the Council itself and it continued to lack 
authority and was perceived to lack independence from its regulatees, the press. By now there 
was serious concern about the issue of tabloid newspapers’ intrusions into citizens’ privacy, a 
matter addressed by a parliamentary private members’ Bill, and the government established a 
special committee of inquiry (the Calcutt Committee) to address the issue. The Committee’s first 
report (Calcutt 1990) recommended improving self-regulation, and the Press Council was duly 
replaced by a new institution called the Press Complaints Commission (PCC). However, it was 
mainly composed of newspaper editors. A second report (Calcutt 1993: xi) famously deemed 
it to be a ‘body set up by the industry, financed by the industry, dominated by the industry and 
which [was] over-favourable to the industry’ and recommended the introduction of a statutory 
regulatory regime for the press (Humphreys 1996: 60–1). 

Despite persisting criticism of the PCC’s alleged weakness, successive governments – 
Conservative and New Labour – have continued to favour self-regulation of the press over 
statutory regulation, though – in the wake of calls for privacy legislation following Princess 
Diana’s death and alleged hounding by newspaper reporters – newspaper editors did tighten 
up the PCC’s code of conduct with effect from 1998 onwards (Humphreys 2000: 232–3). 

Press pluralism in the United Kingdom
The UK national press is generally characterized as consisting of three categories of newspaper. 
‘Quality’ papers – notably, The Guardian, the Independent, the Daily Telegraph, and The Times, 
and their Sunday namesakes (in the Guardian’s case, the Observer), and also the Financial 
Times, have catered to an ‘upmarket’ educated middle class readership. (Until recently these 
papers appeared in broadsheet format, though they now all appear in tabloid format). In 2006, 
these titles accounted for between a quarter and a fifth (22.6 per cent) of the total circulation 
of national newspapers. The popular ‘midmarket’ tabloids – notably, the Daily Mail and the 
Daily Express, and their Sunday editions – have appealed to a mainly white-collar middle class 
readership. In 2006, they accounted for over a quarter (26.9 per cent) of the circulation of 
national newspapers. Finally the ‘downmarket’ tabloids – the dailies being the Sun, the Daily 
Mirror and the Daily Star, the Sunday papers being the News of the World, the Sunday Mirror, 
the Daily Star Sunday, the People and the Sunday Sport – have served a largely working class 
and lower middle class readership with their content heavily orientated towards celebrity, sport, 
sex and crime. In 2006, they accounted for half of the circulation of the national newspapers.1 
In addition, 1,313 local and regional newpapers registered a total weekly circulation of 64.3 
million (Mediaguardian/Gibson 2007: 26). The national press is without any question the 
much more important source of national and international news and information, and also of 
celebrity gossip, national sports news and suchlike; with the significant exception of several 
titles (notably the Scottish national press and a few English titles such as the Yorkshire Post) the 
local and regional press serves more local communication needs. 



202    | press freedom and Pluralism in europe

Both of these markets are highly concentrated in terms of newspaper ownership and/or 
control. As Table 1 illustrates, in 2006 the leading two national newspaper groups controlled 
over half of national newspaper circulation (54.9 per cent), and the leading four groups 
accounted for over four fifths (83.6 per cent).

Control of the United Kingdom’s 1,313 local and regional titles was similarly highly 
concentrated. Trinity Mirror, with the United Kingdom’s third largest circulation of national 
titles (see above), also owned 234 local/regional titles with a weekly total circulation of 13.8 
million, representing a market share of 21.5 per cent. Next came Newsquest Media Group with 
a market share of 15.4 per cent, (219 titles, weekly total circulation of 9.9 million); followed 
by Johnston Press with a market share of 14.1 per cent (282 titles, weekly total circulation of 
9.1 million). The Northcliffe Newspapers Group had a market share of 11.7 per cent (111 
titles, weekly total circulation of 7.5 million). Associated Newspapers, part of the national 
Daily Mail group, with eleven local titles accounting for a total weekly circulation of 6.7 

Table 1: National newspaper ownership in 2006.

Group	 Market share	 Titles	 Executive Control

News International	 34.4%	 Sun, Times, Sunday Times,	 Rupert Murdoch
		  News of the World.	 (News International)

Daily Mail and	 20.5%	 Daily Mail, Mail on Sunday	 Viscount Rothermere
General Trust

Trinity Mirror	 15.1%	 Daily Mirror, Sunday Mirror,	 Victor Blank
		  People

Northern and Shell	 13.6%	 Daily Express, Daily Star,	 Richard Desmond
		  Sunday Express, Daily Star
		  Sunday

Telegraph Group	 7.5%	 Daily Telegraph, Sunday	 Barclay brothers
		  Telegraph

Guardian Media	 3.4%	 Guardian, Observer	 Scott Trust
Group

Pearson	 3.3%	 Financial Times	 Pearson board

Independent	 2.2%	 Independent, Independent	 Anthony O’Reilly
Newspapers		  on Sunday

Source: Adapted from Table in Mediaguardian/Gibson (2007: 24). The data is for the period 
January–June 2006.



Media Freedom and Pluralism in the United Kingdom (UK) |    203

million, had a market share of 10.4 per cent. As of July 2006, these five newspaper groups 
between them accounted for nearly three quarters (73.1 per cent) of the readership market 
(Mediaguardian/Gibson 2007: 26). Furthermore, most UK regional markets are characterized 
by local monopolies, even in the largest cities. Thus, the Evening Standard (owned by Daily 
Mail and General Trust) controlled the London market, the Manchester Evening Post (owned 
by Guardian Media Group) the Manchester market, and the Evening Times (Newsquest) the 
Glasgow market. Press pluralism has been increased somewhat by the ubiquitous appearance 
of free newspapers. The big-city Metro free newspapers, however, were owned by one of the 
largest press groups, the Daily Mail and General Trust (Humphreys 2006: 321–2). 

Public service broadcasting in the United Kingdom and the ‘paradigm shift’ 
towards ‘lighter touch’ regulation for commercial broadcasting
Whereas the newspaper sector has supplied (a degree of) ‘external pluralism’ through a 
multiplicity of outlets, the broadcasting sector – characterized until fairly recently by a ‘scarcity 
of frequencies’ – has needed to be regulated to provide ‘internal pluralism’ within licensed 
programme services. Indeed, until 1954, broadcasting in the United Kingdom was a public 
service monopoly of the British Broadcasting Corporation (BBC), which – according to the 
formula of its first Director General Lord John Reith – had a remit to inform, educate and 
entertain. Over the years, the BBC’s programme remit evolved considerably in step with societal 
changes, but the core principle remained that the Corporation should provide a (‘internally 
pluralistic’) range of high quality programmes. This principle was to serve as a model when 
additional broadcasters, with varying degrees of public service remits, were licensed (see 
below). 

After the Second World War, the BBC quickly acquired a world-wide reputation for political 
independence. Several factors help explain this feature, which was (as with media policy 
generally) perhaps rather surprising given the scope for politicisation that a ‘majoritarian’ 
political system obviously presents for government control or interference. As Tunstall and 
Machin (1999: 91–2) explain, the origins of the BBC’s independence can be traced to the 
deeply embedded notions of the ‘public good’ in the United Kingdom (as in the United States), 
to the role played by Post Office civil servants in its establishment, which led it to adopt the non-
partisan principles of the British civil service, and also to the fact that during its early decades 
the BBC relied heavily on British news agencies (the most famous of which was Reuters) 
which had a tradition of political neutrality. Some other factors should also be acknowledged. 
Certainly, the BBC’s relative autonomy from the state owes much, too, to the independent ethos 
of its management and journalists. Moreover, although government determines the level of the 
household licence-fee which funds it, which has presented some scope for political pressure, the 
BBC has always been left discretion as to how it allocates its licence-fee so long as it respects 
the broad public service guidelines which are established by its Royal Charter and Agreement. 
Importantly, the BBC has benefitted from a large degree of self-regulation in that, until very 
recently, it has been internally regulated by its own Board of Governors. Though appointed 
directly by the relevant government ministry, the Governors always functioned as ‘trustees of 
the public interest’, rather than as political place-men, to the extent that they soon became 
seen as guardians of the Corporation’s independence, as much as its regulators. However, the 
criticism that the Governors too closely identified with BBC and were not sufficiently detached 



204    | press freedom and Pluralism in europe

in fulfilling their regulatory duties was the principal reason why the government decided that 
the BBC’s new Charter (entering effect in 2007) should replace the Board with the supposedly 
more critical BBC Trust. 

In 1954, following a particularly vigorous political campaign largely on behalf of the 
advertising industry lobby, Independent Television (ITV) was introduced, as a system of fifteen 
regional private television franchises (later joined by a breakfast TV franchise) for ‘programme 
contractor’ companies, namely the privately owned ‘ITV’ companies. The franchises were 
allocated by the regulator, the Independent Television Authority (ITA), in 1973 renamed the 
Independent Broadcasting Authority (IBA), which was a public corporation. A unique feature of 
ITV was that, apart from exercising licensing and supervision powers, it was the regulator, rather 
than the ITV companies, which actually owned and operated the ITV transmission network. The 
ITV contractors provided programme services, which were funded by attracting advertisers. ITV 
was subject to a strict regulatory regime, to the extent that it came to be considered as one part 
of a public service ‘duopoly’, the other being the BBC.

In 1982, this duopoly structure was broken by the introduction of Channel Four, a non-private, 
but advertising-funded, public service broadcaster. Until 1990, the IBA allocated Channel Four 
a share of ITV’s advertising revenue. Since 1990, Channel Four has been entirely independent 
of the ITV sector, responsible for its own commercial success, but still a non-private public service 
broadcaster. It has always had a special remit to be innovative and to serve minority interests 
and tastes. At the same time as Channel Four, a Welsh public service channel called S4C was 
also introduced. In 1997, a fifth terrestrial broadcaster was introduced, namely Channel Five, 
a privately owned and advertising-funded channel with only light public service obligations. 

By this time, a series of Conservative government legislation – the Cable and Broadcasting 
Act 1984, the Broadcasting Act 1990, and the Broadcasting Act 1996 – had introduced ‘lighter 
touch’ regulation for private commercial broadcasting in the United Kingdom. For the terrestrial 
broadcasters, which are still all regarded officially as public service broadcasters, this meant 
significantly lighter public service programme content obligations and expectations regarding 
standards for ITV (now termed Channel Three) and Channel Five than for the BBC and Channel 
Four. By the end of the 1990s, there was also a well-established private commercial cable and 
satellite sector, which was subject to minimal – but still important – regulatory obligations such 
as the political impartiality rule, and rules governing taste, decency and advertising standards. 
The Broadcasting Act 1990 replaced the IBA with the Independent Television Commission (and 
the Independent Radio Authority), which no longer owned the ITV network (sold to a private 
transmission company) and which now served as regulator for all commercial broadcasting in 
the United Kingdom. 

The regulatory paradigm shift towards ‘lighter touch’ regulation was justified largely 
by reference to new technological realities. While there continued to exist good grounds 
for retaining strong public service broadcasters (Graham and Davies 1997), the principal 
justification for across-the-board strict regulation for all operators had fallen away when ‘scarcity 
of frequencies’ was replaced by technologies which made possible an increasing abundance 
of new programme services. A few statistics illustrate the huge scale of the transformation. In a 
single week in 1980 British viewers could choose from 300 hours of television provided by three 
channels (BBC 1, BBC 2 and ITV). By the turn of the new century, UK households with multi-
channel television could choose from over 40,000 hours provided by over 250 channels and 



Media Freedom and Pluralism in the United Kingdom (UK) |    205

the number of UK (analogue) terrestrial channels had grown to five with the arrival of Channel 4 
in 1982 and Channel 5 in 1997 (DTI/DCMS 2000: 1.1.2). The expansion has continued, with 
the take-off of digital TV. According to the latest report produced by Ofcom, the new regulator 
and competition authority for the converging electronics communications sector established in 
2002, (Ofcom 2006a: 208), the year 2005 saw 1.4 million hours of output broadcast on 
all UK television channels. By now three quarters of UK homes could receive digital television 
whether by satellite (BSkyB’s pay-TV platform), by cable (Virgin Media’s pay-TV platform) or by 
the terrestrial ‘Freeview’ service (a joint venture of the BBC and BSkyB). A number of operators 
(including the BBC) were developing on-demand content and TV-over-broadband services. 
TV-over-mobile was also being developed.

The impact on television audience shares
These changes have inevitably impacted on the audience shares of the traditional mainstream 
broadcasters, who have responded to the multi-channel challenge by expanding their channel 
portfolios beyond the supply of ‘generalist’ services to include new ‘niche’ services for distinct 
audiences. Thus the BBC has launched channels for youth (BBC 3) and for children (CBBC, 
CBeebies), in order to provide an alternative to a diet of US children’s channels provided by 
cable and satellite. It has also launched a cultural and educational channel (BBC 4), a political 
channel (BBC Parliament) and a 24-hour news service (BBC News 24). Other mainstream 
broadcasters – ITV and Channel 4 – have also developed new channels – respectively, ITV2 
and ITV3; and E4, FilmFour and FilmFour Weekly – to meet the competition. Table 2 illustrates 
the inexorable nature of the downward trend in the mainstream channels’ audience shares. On 
the other hand, the 2007 figures showed that with by now over three quarters of UK homes 
viewing multi-channel TV, their audience shares remained impressive.

The Communications Act 2003; the new regulatory framework 
As a result of new technologies and governmental ‘de-regulation’, by the end of the 1990s the 
duopoly structure had effectively been replaced by a distinct three-way regulatory structure: 
(1) the internally self-regulating, licence-fee funded BBC; (2) the advertising-funded ‘public 
service’ broadcasters, externally regulated by the ITC (with C4 retaining the most clear public 

Table 2: TV Percentage Annual Share of the Audience 1981–2006.

Channel	 1981	 1985	 1990	 1995	 2000	 2004	 2006

BBC1	 39	 36	 37	 32	 27.2	 24.7	 22.8
BBC2	 12	 11	 10	 11	 10.8	 10	   8.8
ITV	 49	 46	 44	 37	 29.3	 22.8	 19.6
C4		    7	   9	 11	 10.5	   9.7	   9.8
C5					       5.7	   6.6	   5.7
Others					     16.6	 26.2	 33.3

Source: The data is from Broadcasting Audience Research Board Ltd (BARB) (2007).



206    | press freedom and Pluralism in europe

service character, and C5 the least); and (3) a third pillar of externally (ITC) but very lightly 
regulated satellite and cable TV channels, largely funded by subscription, but also some 
advertising. This ‘3-tier’ regulatory situation has now been institutionally rationalized by the 
single regulatory framework provided by New Labour’s 2003 Communications Act. This 
legislation merged into a single Office of Communication (Ofcom) all the different pre-existing 
electronic communications regulatory bodies (for TV, radio, broadcasting standards, spectrum 
management, and telecoms). Ofcom now presides over the entire ‘converging’ electronic 
communications sector (though not the Internet), with the notable exception being that the BBC 
continues largely to regulate itself, though Ofcom exercises authority over issues of economic 
competition. 

Essentially, the Act subjects all UK-licensed broadcasters to a basic tier of regulatory 
obligations, regarding such matters as taste and decency, rules on advertising and sponsorship, 
the requirement for impartiality and accuracy, and the European Union’s ‘Television Without 
Frontiers’ television quotas that specify that a majority of the programming should be European 
in origin. The new regulatory framework subjects the ‘public service broadcasters’ – which are 
still officially held to include ITV (Channel 3) and Channel 5 – to Ofcom’s regulatory oversight 
of their delivery of a number easily quantifiable and measurable content obligations, such as 
quotas for independent and original productions, targets for regional productions and regional 
programming, and the availability of peak time news and current affairs programmes. Here, 
the BBC and Channel 4 are subject to the heaviest degree of these programming obligations 
and Channel 5 the lightest. Finally, these mainstream broadcasters are all required to draw 
up programme statements consistent with their varying degrees of public service remit and 
they are required to report annually on how they achieve them, with Ofcom – or in the BBC’s 
case, the BBC Trust – ensuring compliance. Ofcom is required to review the broadcasters’ self-
evaluations of their perfomance and also periodically to produce reports on the state of public 
service broadcasting. Reflecting the government’s concern that regulators respond equally to 
the needs of consumers (in the market) and citizens (in society), the legislation required Ofcom 
to establish an internal Consumer Panel and a Content Board to help determine the regulation 
of broadcasting content. 

The deregulation of media ownership rules
Controversially, the Act completed the incremental deregulation of media ownership rules 
conducted by the Conservatives through the 1990s. In particular, their 1996 Broadcasting 
Act, following a 1994–5 review of cross-media ownership, replaced the traditional approach 
of placing quite strict limits on accumulations of interests within and between licensed television 
services with a new scheme based on a measurement of audience share that allowed for a 
considerable consolidation of the ITV sector. Over the next few years, ITV effectively became 
dominated by two companies in England and Wales (Carlton and Granada) and one company 
(Scottish) in Scotland. The reason for this policy turn appeared ‘to lie in the “economic” 
arguments submitted to the [government] by…large UK media firms and…the Government’s 
receptiveness to these arguments’ (Doyle 2002: 85–103, 102). These arguments centred on 
the perceived need to promote economic efficiency and to establish ‘a framework which would 
strengthen the economic performance of the UK media industry’ (Doyle 2002: 104–21, 113). 
Essentially, the same argument was a major motive for New Labour’s 2003 Communications 



Media Freedom and Pluralism in the United Kingdom (UK) |    207

Act. According to the White Paper, preceding the Act, regulatory reform was intended to ‘…
help make the UK home to the most dynamic and competitive communications market in the 
world’ (DTI/DCMS 2000: 10).

In particular, New Labour’s Act opened up the way for the creation of a single ITV by 
abolishing audience share restrictions on mergers of ITV companies. The Act retained the 
cross-ownership rule that prevented a national newspaper proprietor with a market share 
of more than twenty per cent from holding an ITV licence or owning more than twenty per 
cent of a licensee. However, the Act removed this cross-media restriction for ownership of 
Channel 5. It lifted the disqualification of non-European Economic Area companies’ ownership 
of UK terrestrial broadcasting licences. It also liberalized the ownership rules governing 
radio, significantly increasing the scope for radio mergers, and removed the ban on common 
ownership of national TV and national radio licences. All in all, the Act left little left in the way 
of media-specific rules for controlling UK media concentration. Instead, general competition 
law would play the main role. 

However, an important new element of media-specific regulation was introduced in recognition 
of the importance of the media for pluralism as well as simply economic competition. The Act 
now made provision for a ‘plurality test’, whereby the Secretary of State (Minister) has been 
given powers to intervene in the case of media mergers that raise issues of media plurality. 
Accordingly, the grounds on which a broadcasting or cross-media merger or acquisition might 
be blocked by the ‘plurality test’ will depend on whether there is sufficient plurality of persons 
with control of media outlets and the availability of a wide range of quality television and 
radio. This measure had been introduced at the Communications Bill’s third reading in response 
to House of Lords protests about the extent of media ownership deregulation. Moreover, 
in recognition of the possibility that the extensive deregulation may not provide adequate 
protection against media concentration, Ofcom is required to review ownership patterns in the 
United Kingdom at three year intervals and to report on key issues. It falls to the government to 
decide what action, if any, to take (for detail see Gibbons and Humphreys 2008).

The market structure of broadcasting and industry concentration 
What are the implications of the new regulatory framework for pluralism and diversity in UK 
broadcasting? Clearly, the first thing to note from the above account is that the preservation of 
an important role for public service broadcasting marks an important point of continuity with 
the past. The five free-to-air terrestrial broadcasters all carry varying degrees of public service 
content regulation, though it is fair to question whether ITV and Channel Five should continue to 
be seen as public service broadcasters per se. What about plurality and diversity of channels/
platforms, and their ownership (or control)?

As is clear from what has been said already, the two dominant free-to-air operators are the 
publicly owned BBC, with a 2006 audience share of 31.6 per cent, and privately owned ITV, 
with 19.6 per cent (see Table 2 above). Until the 1990s, the decentralized ITV structure, with 
fifteen separate regional franchises (plus a breakfast TV franchise), was characterized by a 
remarkable plurality of ownership. Reflecting its policy on regionalism and its public service 
concern for pluralism, the then regulator, the IBA, had ensured that the ITV franchises were 
operated by different companies with generally diverse internal ownership structures. However, 
as suggested above, starting with the Conservatives’ Broadcasting Act 1990, which replaced 



208    | press freedom and Pluralism in europe

regulator-discretion with statutory regulation, there occurred an incremental deregulation of 
the ITV ownership rules, culminating in New Labour’s 2003 Communications Act abolishing 
altogether any obstacle to the single ownership of ITV. This allowed the (by then) two remaining 
ITV players in England, namely Carlton and Granada, to merge into a single ‘ITV plc’ for 
England and Wales, and the Scottish Media Group to gain control of the main Scottish 
franchises (Grampian and Scottish). While the ITV licences retain positive requirements to 
regional programming and production, most of the regional identity of ITV has therefore 
disappeared (Humphreys 2006: 334). The two smaller terrestrial broadcasters are the publicly 
owned Channel Four, with a 2006 audience share of 9.8 per cent, and privately owned 
Channel Five, with 5.7 per cent (see Table 2). In 2000, Channel Five came under the majority 
ownership (66.6 per cent) of the major European RTL group, owned by Bertelsmann, one of 
the world’s largest media companies. 

The UK pay-TV market, too, is concentrated. The leading provider of pay-TV in the United 
Kingdom is BSkyB, whose only large shareholder (35 per cent) and effective controller is News 
Corporation (Rupert Murdoch). As seen in Table 1, Rupert Murdoch’s News International, 
the UK subsidiary of his global News Corporation, also owns a number of UK national 
newspapers, accounting for 34.4 per cent of the latter market in (Jan–June) 2006. News 
Corporation itself was one of the largest global media companies, with operations in film, 
broadcasting, newspapers and book publishing. According to figures from Ofcom’s latest 
market report (2006a: 199), in the year ending on the 31st March 2006 BSkyB had a UK 
subscriber base of 7.7 million, which represented over two thirds of the UK pay-TV market. The 
rest of the market was dominated by Virgin Media, the rebranded name of the recently merged 
cable television company NTL/Telewest (previously separate companies), with around 3.32 
million subscribers. As Ward et al. (2004: 206–7) note, this dominance of UK cable TV by a 
single company followed an intense concentration process – in 1992, there had been as many 
as 29 cable companies – in a sector marked by high sunk costs and daunting competition from 
BSkyB, while the combination of high sunk costs and the considerable market power of BSkyB 
made it highly unlikely that the latter would ever face a competitor in the satellite TV field. 

However, these two pay-TV platforms did face competition from a new ‘third force’ in UK 
broadcasting, namely Freeview, which offered a free-to-air alternative source for a basic 
package of multi-channel viewing. Freeview, a BBC-led joint venture involving BSkyB (which 
also supplied some channels), was granted a digital terrestrial TV licence by the then regulator, 
the ITC, following the closure of ITV’s digital terrestrial pay-TV venture, ITV Digital, in 2002. 
Since then, Freeview has become a major part of the UK government’s plans to switchover 
from (and switch off) analogue to digital broadcasting. According to Ofcom (2006a: 199), 
at the end of March 2006 Freeview’s subscribers numbered 7.1 million, making it the United 
Kingdom’s second most popular choice of platform for multi-channel viewing, very close behind 
BSkyB. Freeview is without any question an important support for public service broadcasting 
in that it has provided the UK public with a low-cost alternative (the only cost being the one-off 
expenditure on the digital set-top box) multi-channel platform to the two aforementioned pay-TV 
operators. Also, as Ofcom (2006a: 184) notes, it has provided ‘some protection to the five 
main channels [with their varying degrees of public service obligations] from the steep falls 
in audience share typically associated with analogue terrestrial homes moving to satellite or 
cable, [though] this protection is diminishing’. 



Media Freedom and Pluralism in the United Kingdom (UK) |    209

Alongside plurality of market players and diversity of channels, the diversity of commissioning 
within channels as a means to meet the needs and interests of viewers is held to be an 
important part of the regulator’s approach to UK programming diversity (see Ofcom 2006b: 
13). Traditionally, the BBC and ITV were vertically integrated broadcasters, producing most 
of their own programmes. However, from the 1980s the picture began to change. Channel 
Four introduced a new ‘publisher broadcaster’ model to UK broadcasting, by commissioning 
or buying in all its programmes. This model was imitated by Carlton, one of the leading ITV 
companies, and also by Channel 5. Moreover, the BBC also opened itself up to commissioning 
from external production units, partly because the Conservatives’ Broadcasting Act 1990 
introduced a positive requirement that the terrestrial broadcasters each devote at least 25 
per cent of their air-time (excluding non-news programmes) each year to the transmission of a 
range and diversity of productions from the independent production sector. Although the main 
terrestrial broadcasters are the main buyers, demand from commercial digital channels as well 
has grown. As a result, the United Kingdom has a large and thriving independent production 
sector. Ofcom’s latest survey evidence (2006b: 19) suggests that in 2006 the independent 
production sector accounted for 44 per cent of the market for UK-originated programmes (the 
remaining 56 per cent being ‘in-house’ production by the broadcasters). However, concentration 
in the sector is significant. Ofcom (2006b: 19) points to the concentration of UK production 
(both in-house and independent) in the London area; hence the need for continuing regulatory 
requirements for programming from beyond the metropolis. Moreover, larger production 
companies accounted for much of the programming commissioned by the BBC and ITV. Also, 
concentration in the independent production sector was considerable. Four ‘super-indies’ (Hi 
Entertainment, All3Media Group, Talkback Thames and Endemol UK) had 2004 revenues of 
£100 million or over, and three (TWI, Television Corporation and RDF Media) had revenues of 
between £50 million and £100 million. It was estimated that these top seven firms accounted 
for nearly half of the combined independents’ revenues (Ofcom 2005: 202–4; Humphreys 
2006: 333).

As regards radio, as Ward et al. (2004: 208–9) have noted, the BBC is the ‘major player 
in the overall radio sector and far surpasses the market share of any individual commercial 
group’. The BBC offers five national radio channels (Radio 1, 2, 3, 4 and 5), two national digital 
channels, 5 Live Sports Extra und 6 Music, and operates 40 local radio stations (and the World 
Service). In 2006 there were 320 local commercial stations broadcasting on analogue and/or 
digital radio. In addition, there were seven UK-wide commercial radio stations (Ofcom 2006a: 
54). However, six groups owned 65 per cent of the commercial stations: GCap Media, The 
Local Radio Company (TLRC), Classic Gold Digital, UTV Radio, Emap and the UKRD Group. 
Three other groups, with fewer stations, were also important by virtue of their significant shares 
of listening. They were: Chrysalis, the Guardian Media Group and the Scottish Media Group, 
which owns Virgin Radio (Ofcom 2006a: 62–3).

The Internet, regulation and public service
According to UK government statistics (see UK Statistics Authority 2008) an estimated 14.3 
million UK households could access the Internet from home in 2006 and 69 per cent of 
these had a broadband connection. The 2003 Communications Act did not provide for any 
regulation of Internet content. While content posted on the Internet falls under all the general 



210    | press freedom and Pluralism in europe

laws of the land, given the nature of the medium, practical regulation and enforcement can 
clearly pose a problem. UK Internet regulation combines features of ‘self’ and ‘co’-regulation. 
On the one hand, the Internet Service Providers (ISPs) practice a degree of self-regulation, 
while ‘co-regulation’ is provided by a non-governmental organization, the Internet Watch 
Foundation (IWF). Funded mainly by the industry stakeholders (the ISPs and so on), it works in 
partnership with Government, ISPs, telecommunication companies, mobile operators, software 
providers and the police to minimize the availability of illegal Internet content. It operates a 
hotline allowing the public to report illegal material, which it then passes on to the police if 
the material was posted in the United Kingdom, or if not, then it notifies the National Criminal 
Intelligence Service who in turn notify Interpol.

Of course, by its very nature, the Internet allows freedom of expression and external pluralism 
on a tremendous scale. However, from the point of view of democratic pluralism, notably with 
regard to fulfilling the information needs of an informed public, it is not entirely unproblematic. 
Although the Internet has certainly the positive potential to improve the citizenry’s media access 
and usage, there exists clearly the danger that citizens may be overwhelmed by a superabundance 
of poorly edited or downright unreliable information. A strong case can therefore be made for 
public policy intervention to ensure a strong ‘public service communications’ presence on 
the Internet not least in order to provide a reliable and trustworthy source of information. 
Accordingly, with the Government’s blessing, the BBC has developed an extensive web service 
(http://www.bbc.co.uk), with the aim to provide a universal service of innovative and distinctive 
content, spanning a wide range of themes, including news, sport, art and education, in line with 
its overall remit. According to the latest BBC Annual Report (BBC 2006: 42), by the end of the 
reporting period 2005/2006 the average monthly reach of bbb.co.uk had reached 56 per 
cent of the UK online audience. According to the Guardian Media Directory (MediaGuardian/
Gibson 2007: 234) it was the United Kingdom’s fifth most popular website. 

Note
1. � These calculations are based on ABC figures for the period January–June 2006 (see Mediaguardian/

Gibson 2007: 20).

References
BBC, Annual Report and Accounts 2005/2006.
Broadcasting Audience Research Board Ltd (BARB) (2008), ‘TV Facts – Annual % Shares of Viewing 

(Individuals) 1981–2007’, http://www.barb.co.uk. Accessed 16 May 2008.
Calcutt, David (1990), Report of the Committee on Privacy and Related Matters, London: HMSO, Cm. 

1102.
Calcutt, David (1993), Review of Press Self-Regulation, London: HMSO, Cm. 2135.
Department of Trade and Industry/Department for Culture, Media and Sport (2000), A New Future for 

Communications, The White Paper.
Doyle, Gillian (2002), Media Ownership. The Economics and Politics of Convergence and Concentration 

in the UK and European Media, London/Thousand Oaks/New Delhi: Sage. 
Freedom House (2007), ‘Global Press Freedom 2007’, http://www.freedomhouse.org. Accessed 20 

June 2007.
Gibbons, Thomas (1998), Regulating the Media, London: Sweet & Maxwell.



Media Freedom and Pluralism in the United Kingdom (UK) |    211

Gibbons, Thomas and Humphreys, Peter (2008), Media Ownership Rules in the United Kingdom 
and Germany, http://www.socialsciences.manchester.ac.uk/politics/research/avregulation/media_
ownership.htm. Accessed 28 May 2008.

Graham, Andrew and Davies, Gavyn (1997), Broadcasting, Society and Policy in the Multimedia Age, 
Luton: John Libbey Media.

Hallin, Daniel C. and Mancini, Paolo (2004), Comparing Media Systems: Three Models of Media and 
Politics, Cambridge: Cambridge University Press. 

Humphreys, Peter (1996), Mass Media and Media Policy in Western Europe, Manchester: Manchester 
University Press.

Humphreys, Peter (2000), ‘New Labour Policies for the Media and Arts’, in David Coates and Peter 
Lawler (eds.), New Labour in Power, Manchester: Manchester University Press, pp. 221–39.

Humphreys, Peter (2006), ‘Medien und Medienpolitik’, in Hans Kastendiek and Roland Sturm (eds.), 
Länderbericht Gro britannien, Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, pp. 316–39.

Lijphart, Arend (1984), Democracies: Patterns of Majoritarian and Consensus Government in Twenty-One 
Countries, New Haven: Yale University Press.

Mediaguardian/Gibson, Janine (2007), Media Directory 2007, published by Guardian News and 
Media.

Nicol, Andrew and Bowman, Caroline (1993), ‘Press Law in the United Kingdom’, in Article 19, Press Law 
and Practice: A Comparative Study of Press Freedom in European and Other Democracies, published 
by Article 19 for the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (UNESCO), 
pp. 167–91.

Newton, Kenneth and Artingstall, Nigel (1994), ‘Government and Private Censorship in Nine Western 
Democracies in the 1970s and 1980s’, in Ian Budge and David McKay (eds.), Developing Democracy, 
London: Sage, pp. 297–321.

Ofcom (2005), The Communications Market 2005, published by Ofcom.
Ofcom (2006a), The Communications Market 2006, published by Ofcom.
Ofcom (2006b), Review of the Television Production Sector: Statement, published by Ofcom.
Reporters Without Borders (2007), ‘Freedom of the Press Worldwide in 2007: 2007 Annual Report’, 

http://www.rsf.org. Accessed 20 June 2007.
Tunstall, Jeremy and Machin, David (1999), The Anglo-American Media Connection, Oxford: Oxford 

University Press.
UK Statistics Authority (2008), http://www.statistics.gov.uk/cci/nugget.asp?id=8. Accessed 4 June 

2008.
Ward, David; Fueg, Oliver Carsten and D’Armo, Alessandro (2004), A Mapping Study of Media 

Concentration and Ownership in Ten European Countries, Commissariat voor de Media (Netherlands) 
and David Ward.




