
The Austrian Media System: Strong 
Media Conglomerates and an Ailing 
Public Service Broadcaster

Martina Thiele

‘Two giants dominate the Austrian media scene: the government-influenced Austrian Broadcasting 
Company (ORF) and an enormous print family’ (Fidler 2004: jacket text). These were the 
concise conclusions of Standard journalist Harald Fidler, who has documented and commented 
critically on media policy developments of recent years. Communications scientists speak of a 
highly concentrated market and one which, in comparison to the international scene, has been 
slow to implement a dual broadcasting system.

Nevertheless, in the area of press and broadcasting there have been a few important 
developments since the 1990s. Since 2001 there has been a new broadcast law, intended 
to regulate the relationship between private, commercial, and public service broadcasting 
corporations. In the same year, however, there occurred a merging of the print media which has 
been worrisome, as more than 60 per cent of the daily and the weekly press, and 100 per cent 
of the production of political magazines, are issued by this media conglomerate Media Print 
AG. There can therefore be only a limited sense of varied and various independent publishers 
and broadcasters supplying the people of Austria with information. Rubina Moehring, the 
Austrian President of Reporters Without Borders, sees this as one reason why Austria ranks 
16 worldwide in terms of concentration of media and of political influence on ORF (see Fuith 
2006: 36).

The Press in Austria
A positive sign is that 72.7 per cent of Austrians over the age of fourteen read a newspaper 
daily. These mostly read the tabloid Neue Kronen-Zeitung with its specific federal states’ 
editions. With a circulation of 847,320 copies, representing a share of 43.8 per cent, the 



252    | press freedom and Pluralism in europe

Neue Kronen-Zeitung is the most successful newspaper in the country, followed in second and 
third places by the 269,000 copies of the Kleine Zeitung and the Kurier with 169,000 (see 
OeAK 2006).

Despite the market leadership of the Neue Kronen Zeitung, the strong position of the regional 
daily papers is apparent. The nationwide quality papers such as Die Presse and Der Standard 
reach a national readership which is as great as that of the Oberoesterreichischen Nachrichten 
or the Tiroler Tageszeitung, both regional newspapers. The political party press, which was so 
strong in the fifties, has largely disappeared; today they reach only two per cent of the daily 
press market. However, it is not only the party- and confessional-related press which has come 
under economic pressures: Many other smaller newspaper publishers have been swallowed by 
the larger ones. This disguises the decline of the actual numbers of the publishing companies 
and editorial units. Others can secure their survival only by attracting foreign or non-media 
investors. The Kurier, founded in 1954 by Ludwig Polsterer, is now 54.9 per cent owned by the 
Raiffeisen-Konzern, the biggest Austrian bank; small investors hold 0.1 per cent of the shares 
and 49.41 per cent belongs to the Essen-based German media company WAZ-Konzern, which 
has been engaged in the Austrian markets since 1987. They first acquired 45 per cent, then 
50 per cent of Hans Dichand’s Neue Kronen Zeitung, then the 49.41 per cent of Kurier. In 
1988 the firm Mediaprint AG Press, Marketing and Advertising was founded for marketing and 
advertising on behalf of Neue Kronen Zeitung and Kurier. Several other firms also involved in 
broadcast, newspapers and advertising belong to Mediaprint.

Despite the tendency towards concentration, there have been attempts to establish new 
newspapers and magazines in the last two decades. One of the successes has been that of 
Oscar Bronner, who founded the political magazines trend and profil at the beginning of 
the 1970s, and thereby decisively changed the Austrian news magazine market. In 1988 he 
founded, in cooperation with the Axel Springer publishers, the liberal newspaper Der Standard. 
After Springer retired in 1995, a new partner had to be found: since 1998 this has been the 
Sueddeutsche Zeitung, a leading German national quality newspaper owned now by the 
Stuttgarter Südwestdeutsche Medienholding publishing house, which holds a 49 per cent 
interest in Standard. Less successful was the former co-publisher of the Neue Kronen-Zeitung, 

Table 1: Decline of Editorial Units (EU).

Year	 EUs	 Circl. (Millions)
		
1946	 34	 2.54
1956	 31	 1.30
1966	 26	 1.88
1976	 19	 2.43
1991	 15	 2.55
1996	 16	 2.88
2004	 13	 2.52

Source: Melischek; Seethaler and Skodascek (2005: 247).



the austrian media system |    253

Kurt Falk, with his popular paper Taeglich Alles, which appeared between 1992 and 2000. 
The economic newspaper Wirtschafts Blatt, founded in 1995 and in which the Swedish firm 
Bonnier held a majority interest, was able to maintain its market place. 

Helmut and Wolfgang Fellner’s project to found a new daily paper for Austria was announced 
in 2004 and was eagerly awaited. On 1 September 2006, one month before national elections, 
Oesterreich appeared – to largely disappointed readers. Too many expectations had been 
awakened: innovation, exclusivity and the development of new target audiences had all been 
spoken of. However, the immediate general impression was simply ‘more of the same’. There 
were, in addition, business and organizational problems. Oesterreich was not always available 
all over Austria. Many thought 50 cents for the paper was too much. Others were offended 
by the name of the newspaper. Principal among these latter, as reported in the competing 
Kronen-Zeitung, was Hans Boech, once the chief of the programme supplement tele and 
advertising editor of the free newspaper Heute, who initiated a suit before the Patents Office, 
and established a website, http://www.oesterreichistunserlandundkeineZeitung.at [‘Austria is 
our country and not a newspaper’].

Further confusion was provided by the first published circulation figures for Oesterreich by the 
Austrian Circulation Control (Oesterreichische Auflagenkontrolle – OeAK) agency. Competitors 
asked how the many free copies were to be counted. At any event, the claim by Wolfgang 
Fellner that Oesterreich was second in the country and even first in Vienna could only be based 
on the total distribution, but not on the sales figures (see fid 2007: 29). In the meantime, the 
data available to the OeAK was incomplete, as the Mediaprint papers Krone and Kurier had 
not reported their circulation for the first quarter of 2007 (see Bentz 2007: 34).

Whether Oesterreich will stay in the market remains to be seen. The Fellners have already 
shown that they are successful managers of popular newspapers. They started with News in 
1992, made possible by a 50 per cent investment by the German Springer publishing house. 
This was a news magazine, which soon overtook the competing profil in both circulation and 
advertising. They followed with tv-media, Format, e-media and the women’s magazine Woman. 
In 1998 the Bertelsmann subsidiary Gruner und Jahr took a 75 per cent interest in the publishing 
group News. Three years later Kurier Magazine Verlag GmbH and News GmbH were merged; 
the merger was conditionally approved by the Vienna State Court (Oberlandesgericht Wien). 
One of the conditions was a five year guarantee of the survival of profil. The details of this deal 
are complex; who holds what shares can only be determined with difficulty by close observers 
of the Austrian media market. Fantasy names such as KroKuWaz or Mediamil-Komplex stand 
for this scarcely transparent conglomerate. The journalist and publisher of Viennese city 
magazine Falter, Armin Thurnher, is one of the few who sense in this a danger for the freedom 
of the press and who has spoken out. Each week he ends his column in Falter with the sentence: 
‘I remain of the opinion that the Mediamil-Komplex must be smashed.’

What appears at first glance to be a good opportunity lies with the regional weekly 
newspapers. At the level of the federal states, the Niederoesterreichische Rundschau, with 27 
editorial editions and an expanded circulation of 158,000, and the Oberoesterreichische 
Rundschau with thirteen editions and a circulation of 245,000, are especially successful. These 
figures are actually enhanced by a multiplicity of supplements: advertising, community and 
regional papers, albeit of varying quality. The weekly papers are often distributed free by the 
publishers, who are often also active in the daily market. Thus in Salzburg there is, in parallel to 



254    | press freedom and Pluralism in europe

the daily Salzburger Nachrichten, the Salzburger Woche as a supplement plus the advertising 
insert Salzburger Fenster. 

There are attempts to approach the issue of press concentration by official means in that 
certain publications and their publishers are financially supported. These legally regulated 
press subsidies have existed since 1975. As a result of constant criticism of the criteria for 
receiving support, the then current guidelines for allocations were modified in 2004 and 
a ‘Three Columns’ model was introduced. The new model envisages a special ‘Marketing 
Incentive’; a ‘specific incentive for the maintenance of variety in regional daily newspapers’ 
and there are also incentives for raising journalistic standards, such as a specific ‘Incentive for 
Quality and Future Security’. In addition to these provisions, there are incentives for training 
and further education of journalists. In 2005 there were 12.8 million Euros available, nearly 
half of which flowed into ‘specific incentives’ with which it was intended to at least maintain, 
if not increase, the variety of regional newspapers. For the allocation of resources the ‘super 
regulatory body’ called KommAustria was established in 2001.

Press subsidies find considerable acceptance in Austria. Especially in concurrence with 
criticism of foreign media influence in Austrian media concerns, general acceptance of federal 
intervention is found. Critics, on the other hand, regard state support for the press as a fig leaf 
for acceptance of cartel policies, and thus tending towards a reactive media policy. Official 
negotiations were necessarily in the forefront of mergers and acquisitions, as in 1988 with the 
founding of Mediaprint and in 2001 with the merger of Kurier Magazine Verlag GmbH and 
News GmbH. 

An observer of the Austrian media scene would be dubious about the institution for self-
regulation of the press, the Austrian Press Council, inactive since 2002. This organ for voluntary 
self-control allowed its functions to lapse due to the too-great differences of opinion between the 
concerns of the publishers and the unions. This meant that the concerns and complaints of the 
citizens were not considered, and publishers’ offences against the ethical code of the Austrian 
Press Council went unrebuked. If and when the Council might resume its functions is not clear. 
Discussion at this time concerns a Chief Editor-model or an Ombudsman-model. Equally unclear 
is how the independence of an Ombudsman/woman would be maintained.

Broadcasting in Austria
The situation of the Austrian press gives little cause for optimism. Can Austrian broadcasting fill 
the gaps to provide the people with balanced and comprehensive programming? The public 
service broadcaster ORF can, as a result of the Regional Radio Law (Regionalradiogesetz) 
of 1993 (which enabled private commercial broadcasting), no longer function as a quasi-
monopoly. Private commercial providers compete with the public broadcasters and with a 
so-called third sector, the independent non-commercial stations, and not just in the area of 
radio. Something similar is occurring in the television market as well. Contributing decisively 
to this are a host of technical and economic developments, chief among these being 
digitalization, and the convergence of the previously separate areas of broadcasting, 
telecommunications and information services. This has occurred in part due to judicial rulings 
by the Constitutional Court and the coming into force of European rulings, and in part due 
to media policies such as the distancing of the public broadcasters from the government, 
and more competition.



the austrian media system |    255

In 2001 the Austrian Parliament approved certain laws concerning broadcasting in Austria 
which had far-reaching consequences for the terrain of Austrian broadcasting in general and 
in particular in respect to the ORF. Thus, the public structure has developed into a foundation, 
the objectives of which lie in the fulfilment of the public goal in which the beneficiaries are 
the general public. The public mission is threefold: a support service, which is to include two 
television stations, four radio programmes and an online service provider; a programme 
mission, which is to include information, education and entertainment; and a special mission, 
which is to include, for example, consideration of ethnic minorities and access for the sight- and 
hearing-impaired.

Changes in the internal organization of the ORF should limit the influence of political parties, 
nevertheless the Foundation’s Council (‘Stiftungsrat’) is largely made up of political appointees, 
even though members of the Council may be neither employees nor representatives of political 
parties. Nine of 35 members are appointed by the federal government, nine are from each of 
the nine regional governments, six are nominated by political parties represented in parliament, 
six from the Viewers’ and Listeners’ Council (‘Publikumsrat’) and five from the ORF’s labour 
organization.

Like the Foundation’s Council, the Viewers’ and Listeners’ Council consists of 35 members and 
is similarly appointed for a term of four years. Six members are also members of the Foundation’s 
Council; three of these six also recruit six members each from those paying broadcast fees. 
However, fewer than ten per cent of the fee payers avail themselves of this opportunity to 
participate. The manager of the corporation is the Director General, who is chosen by the 
Foundation’s Council. He has the right to make personnel decisions, to determine remuneration 
and advertising fees and to propose guidelines for the development of the foundation.

In hindsight, in the election year of 2006 a few things did change in the Austrian media 
landscape. One month before the elections the new daily paper Oesterreich commenced 
circulation, and in mid-August there were elections for the Director General of the ORF. 
Discussion about the ORF had intensified early in the year. The putative cause of this was the 
speech of the ORF reporter Armin Wolf at the presentation of the Robert Hochner Prize in 
which he vehemently criticized certain attempts at political influence. The independence of the 
ORF was, and is, also at the core of an initiative of the same period entitled ‘SOS ORF’. In a 
very short period, 70,000 persons had signed an appeal for the ORF to be removed from the 
clutches of politics, and for a programme of reform for more information, better quality and 
balance to be instituted, as well as provision for public hearings and wide-ranging discussion 
before the election of the Director General of ORF (see Initiative S.O.S. ORF 2007).

The favourite candidate of the conservative OeVP (Oesterreichische Volkspartei – Austrian 
People’s Party) was the incumbent Director Monika Lindner. However, she was not re-elected. 
Instead the Sales Director of ORF, Alexander Wrabetz, won 20 of 35 votes in the first 
round. A rainbow coalition of Foundation councillors, among them those associated with 
the Austrian Socialist Party (Sozialdemokratische Partei Oesterreichs – SPOe), the Greens 
as well as the right wing populist Federation for the Austrian Future (Bündnis fur die Zukunft 
Oesterreichs – BZOe) and the right wing populist Austrian Freedom Party (Freiheitliche Partei 
Oesterreichs – FPOe), had voted for him. The new Director General immediately promised to fill 
important positions exclusively in accordance with journalistic criteria and a reform programme 
which was to provide improvements to information and entertainment. Wrabetz took office 



256    | press freedom and Pluralism in europe

on 1 January 2007, and the new programme scheme went into effect on 10 April. It was 
soon apparent, however, that the new programme, which had promised an interesting early 
evening programme, more domestic productions, more information and a better platform for 
more demanding programmes, was perceived by the public as mere appearance packaging. 
Criticism was directed at the new early evening show, Mitten im Achten [‘Mid Eight’] and noted 
that the main news programme, Zeit im Bild [‘Time in the Picture’] was no longer the same on 
ORF 1 and 2 channels. 

The ‘SOS ORF’ initiative, as well as countless letters from the public and comments on various 
Internet fora, demanded that the public profile of ORF be sharpened instead of just imitating the 
content of the private competitors. The competitors of the ORF are the foreign cable and satellite 
stations, plus domestic local and regional stations and, since 2003, Austria Television (ATV) 
– the first Austrian private television station received nation-wide. ORF reacted to the growing 
competition with a strengthened organization for entertainment and a display of upgraded 
formatting. There was a noticeable difference in a splitting of the two ORF stations: while ORF 
2 retained the traditional public broadcasting format, with strong regional programming, ORF 
1 featured talk, sport and films. An expansion of public content is presumed by critics to be in 
response to the various cooperative measures encountered by ORF. These include, for example, 
3Sat, in which Swiss and German public broadcasters are involved, together with BR-alpha, 
the educational channel of the Bavarian Broadcasting, ZDF (Zweites Deutsches Fernsehen – 

Table 2: TV Market Share December 2007.

TV Broadcaster	 Market Share

ORF total 	 40.8%
ORF 1	 16.0%
ORF 2	 24.7%
ATV	   3.1%

RTL A+G	   5.4%
RTL II A+G	   2.8%
Super RTL A+G	   1.7%
VOX A+G	   4.4%
	
Sat 1 A+G	   7.7%
Sat1 Austria	   5.3%
Pro Sieben A+G	   4.4%
Pro Sieben Austria	   3.1%
Kabel 1 A+G	   2.5%
Kabel 1 Austria	   1.9%

A + G = Sum Austrian + German Channel
Source: AGTT (2007).



the austrian media system |    257

Second German TV Programme) Theatre Channel and the German-French culture channel, 
arte. In response ORF, has initiated its own digital channel, TW 1, which can be received by 
cable, satellite and Internet and which principally covers tourism, weather and sport.

The adaptive and expansionist strategies of ORF have some opponents in the public 
broadcasting foundation, who advocate the abolition of one ORF channel, thus effectively 
combining ORF 1 and 2. At present, these recommendations are being heard, but so far have 
not attracted a majority. At any rate, the establishment of the second ORF programme was one 
of the most important results of the 1964 petition for a public referendum on broadcasting, 
which was signed by 832,000 persons. Although the administration of the previous Director 
General Lindner was referred to as the ‘Era of Stagnation’, the amalgamation of ORF 1 and 2 
was at least prevented at that time.

The fact that ORF has had to struggle to maintain its position of market leadership in this way 
has a lot to do with the technical infrastructure, which has been so altered in recent years. In 
2004 46.5 per cent of Austrian households received programming by satellite, 38.5 per cent 
by cable and the remainder by antennae. However, even the households with satellite receivers 
continue to receive 90 per cent of their ORF programmes by terrestrial antennae, because 
although ORF 1 and 2 have been encoded and digitalized for transmission via the Astra 
satellite, only 10 per cent of subscribers have registered with ORF for this form of reception. The 
majority of Austrian television households continue to receive ORF by terrestrial transmission. 
This should change as digitalization proceeds. Following the preparatory phase and the supply 
in urban centres, ‘step three’ of digitalization has been reached: In 2007 the analogue turn-
off began – region by region the analogue frequencies will no longer be maintained. In ‘step 
four’, the period which will ensue after the analogue systems are switched off, further so-called 
‘multiplex platforms’ will be tendered and allotted. 

The competition with the private stations, along with the requirement to provide content and 
technical innovation, has had its effect on the financing of ORF. The budget share of advertising 
is, at over 40 per cent, almost as large as the subscription charges. Approximately 16 per cent 
of the income results from ‘special proceeds’, for example, licensing and rights. This financing 
model is explained by the small population of Austria. With just 8 million inhabitants, the user 
fees will never be sufficient, although the Austrian fees, averaging around 20 Euros, correspond 
to the European norm. These fees are comprised of several elements and vary among the federal 
states because, in addition to radio and television user fees, television remunerations, and artistic 
incentives and sales taxes, individual states’ charges are also included. The recommendation 
to raise fees by the ORF Director General collided principally with the miscarried reform 
programme on account of the major sports events of 2008 plus the requirements to introduce 
new technology, and has met little agreement, even within ORF. The editors do not wish to be 
drawn into a debate on user fees without addressing the ‘structural’ problems of ORF. They 
apparently do not mean by this the fact that, despite all promises, the number of permanent 
employees at ORF has, in the past ten years, risen from 2,600 to 4,500.

The financing of ORF is thus a major problem. Criticism has given rise to so-called ‘Ad 
Specials’, such as ‘product placement’. This does not appear to be of great concern to those 
responsible at ORF – and that includes in recent years, among others, the then Sales Director of 
ORF, Alexander Wrabetz, – although it is in direct contrast to the 2001 regulations governing 
ORF. This clearly prescribes that, only in specific exceptional circumstances and for very small 



258    | press freedom and Pluralism in europe

remuneration (less than 1,000 Euros), may a product be specifically identified in a show. The 
cause for this clarification was the song-show Starmania, in which the stars of the future were 
shown not only singing and dancing, but also eating chips of a particular and identifiable 
brand. However, when ORF asked for a tenth of what would have been asked for by their 
private competitors for this ‘product placement’, there were complaints that ORF has forced 
down prices. Wrabetz as Director General remains of the opinion that advertising and special 
advertising reforms such as product placement are indispensable sources of income for ORF. 

How economically the ORF is managed is subject to audit by the office of the Federal Auditor 
(Rechnungshof). The Federal Communications Senate, as the responsible legal advisory and 
enforcement body, will determine if an offence against the ORF governing regulations has 
occurred. Besides the possibility of a direct accusation by the Federal Communications Senate, 
a popular complaint may also arise, which must be placed on behalf of at least 120 people. 
Infractions subject to censure might include, for example, failure to maintain objectivity, or failure 
to maintain independence from political parties, as well as meeting the requirement to remain 
cognisant of diverse opinions and to maintain balanced programming.

With the promulgation of new broadcast regulations in 2001, it was intended that 
broadcasting management and oversight become more effective and transparent. Thus, the 
‘super regulatory body’ KommAustria was created. This is to be the licensing, legal supervision, 
administration and disciplinary authority for private broadcasters, and for ORF, the frequency 
allocating authority, as well. The Broadcast and Telecommunications Regulatory Corporation 
(RTR) functions as an office of KommAustria and as the Telecom Control Commission, which is, 
since the ending of the monopoly period in 1977, intended to ease the entry into the market 
of new providers. It is also intended thereby to ensure the provision of modern, inexpensive 
telecommunications services. The use of mobile telephones and the regular use of the Internet 
have since then expanded enormously. More than two thirds (68 per cent) of Austrians aged 
over 14 are online each day.

Conclusion
The sources of information are not just the ‘classical’ media of newspapers, magazines and 
broadcasting. To arrive at a reasonably accurate assessment of the state of press and media 
freedom in Austria, it would be necessary to have a deeper evaluation of the media available 
in different fields. In addition to the press and television, radio, news agencies, movies and 
theatres, books and publishers, recording, telecommunications and Internet and advertising 
also have to be considered. Data on media use, official guidelines, ownership, methods of 
financing, media orientation and media culture must be assembled, and in a second step 
compared with others. In the literature of communications science, Austria is numbered among 
the ‘central European, democratic-corporate mixed models’ (see Hallin and Mancini 2004: 
143), in which both liberal market and public service elements are found. Public subsidies also 
play a role, as in press and films. This state influence is generally accepted by the public and 
is justified by the challenge of the small-state environment in its encounter with the otherwise 
overwhelming influence of foreign publishers and broadcasters. Contrastingly, attempts at just 
such a state involvement in public broadcasting would be perceived as violating the freedom 
of broadcasting. When in 2001 new broadcast regulations were enacted with the intent to 
reduce political party influence, this was seen as lip service only and it was assumed that the 



the austrian media system |    259

political party wrangling over public broadcasting would continue unabated. The chances for 
greater media freedom in Austria are therefore not good. The media echo of the Worldwide 
Press Freedom Index referred to earlier remains. Sixteenth place does not seem so bad – in 
comparison to Italy in 40th place, or the United States, which as ‘liberal-investigative model’ 
has long been an example, and which now rests in place 56.

References
AGTT (2007), ‘Arbeitsgemeinschaft Teletest (AGTT)‘, http://www.agtt.at/daten/agtt_ma_sender.pdf. 

Accessed 4 December 2007. 
Bentz, Ulrich, (2007), Liste der Verweigerer, extradienst, 5/2007, 34–5.
Bundespressedienst Wien (2006) (ed.), Medien in Österreich, 2nd revised edition, Wien.
Duffek, Karl A.; Filzmaier, Peter and Plaikner, Peter (eds.) (2007), Mediendemokratie Österreich, Edition 

Politische Kommunikation volume 1, Wien; Köln and Weimar: Böhlau.
fid (= Fidler, Harald) (2007), ‘3079 Menschen mehr kaufen den Standard. ÖAK akzeptiert weniger 

„Österreich“-Abos‘, Der Standard, 27 February 2007, p. 29.
Fidler, Harald (2004), Im Vorhof der Schlacht. Österreichs alte Medienmonopole und neue Zeitungskriege, 

Wien: Falter Verlag.
Fuith, Ute (2006), ‘Demokratie ist anstrengend‘, extradienst, 11/2006, p. 36.
Hallin, Daniel C. and Mancini, Paolo (2004), Comparing Media Systems. Three Models of Media and 

Politics, Cambridge et al.: University Press.
Hans-Bredow-Institut für Medienforschung an der Universität Hamburg (ed.) (2003), Internationales 

Handbuch Medien 2004/2005, 27th edition, Baden-Baden: Nomos.
Initiative ’Österreich ist unser Land und keine Zeitung‘ (2007), http://www.oesterreichistunserland 

undkeineZeitung.at. Accessed 1 December 2007.
Initiative ’S.O.S.-ORF’ (2007), http://www.sos-orf.at/show_content.php?hid=1. Accessed 3 December 

2007.
Kelly, Mary; Mazzoleni, Gianpietro and McQuail, Denis (eds.) (2004), The Media in Europe. The 

Euromedia Handbook, London; Thousand Oaks and New Delhi: Sage.
MA (2007), ’Media-Analyse‘ (MA), http://www.media-analyse.at. Accessed 5 December 2007.
Melischek, Gabriele; Seethaler, Josef and Skodascek, Katja (2005), ‘Der österreichische Pressemarkt 

2004: hoch konzentriert. Strukturen, Marktpotenziale, Anbieterkonzentration‘, Media Perspektiven, 
5/2005, pp. 243–54.

OeAK (2006), ‘Tagezeitungen im Jahresschnitt 2006, verkaufte Auflage‘, Austrian Circulation Control = 
Österreichische Auflagenkontrolle, http://www.oeak.at. Accessed 5 December 2007.

RTR (2007), ‘Rundfunk und Telekom Regulierungs-GmbH’, http://www.rtr.at. Accessed 2 April 2007.
Steinmaurer, Thomas (2003), ‘Die Medienstruktur Österreichs‘, in Bentele, Günter; Brosius, Hans-Bernd and 

Jarren, Otfried (eds.), Öffentliche Kommunikation. Handbuch Kommunikations- und Medienwissenschaft, 
Wiesbaden: Westdeutscher Verlag, pp. 349–65.




