
Pluralism of Information in the 
Television Sector in Italy: History and 
Contemporary Conditions

Cinzia Padovani

Introduction
The history of pluralism of information in Italy illuminates the complex set of relationships among 
media, political, and legislative powers that have defined the evolution of electronic media, in 
particular, television. This history illustrates the ideological nature of pluralism by showing that 
this principle, fundamental for democracy, is never a natural outcome of progress in 
communication technologies; in fact, the concept and practice of pluralism change and adapt 
depending on political and industrial interests. Moreover, the history of pluralism in Italy 
underlines the consequences of insufficient public policies in the sector of broadcasting. Instead 
of protecting the citizens’ rights to be informed in a media environment where ‘media pluralism 
[is] respected’ (Art. 11, Comma 2, the Charter of Fundamental Rights of the European Union), 
legislation has often protected the interests of broadcasting companies to consolidate and 
maintain their dominant positions in the market place.1

According to Antonio Gramsci, there are ‘[t]wo aspects to every question: how it has been 
treated theoretically and how it has been dealt with practically’ (Gramsci 1992: 125). In this 
chapter, I will address those two aspects (the theoretical and the practical) as they relate to 
the question of pluralism of information: I will look at how the Italian Constitutional Court has 
historically dealt with pluralism – namely, the theoretical treatment of pluralism; and how the 
legislature has responded to the court’s sentences – that is, the practical treatment of pluralism. 
More specifically, I will focus on the history of pluralism of information as it relates to the 
terrestrial broadcasting television market.



290    | press freedom and Pluralism in europe

The Italian context
The European Federation of Journalists notes that ‘[t]he narrowness of control of the Italian 
media is striking’ (2005: 82). Indeed, Italy is a country whose media system is defined as ‘one 
of the most complex in the European context for the set of interrelationships among political, 
sociocultural, and economic variables’ (Richeri 2005: ix). Its broadcasting television market – 
defined as a duopoly – is dominated by two major players: RAI Radiotelevisione Italiana, the 
public broadcaster, and Mediaset, the commercial competitor. By 2006, the two broadcasters 
still controlled 84 per cent of national audiences (Marzulli 2007: 9), with Mediaset’s three 
terrestrial channels commanding 40 per cent of the audience in 2007 (Vivarelli: 2008a). 

Since the end of 1993, when Silvio Berlusconi (owner of media giant Fininvest/Mediaset2) 
entered the political arena, the lack of pluralism in the broadcasting sector has become a 
cause for great concern. The fact that the media mogul-turned politician (Berlusconi has been 
Prime Minister of Italy in 1994, 2001–6, and 2008–) controls, directly and indirectly, six 
out of eight national TV channels is a constant threat to pluralism of information. The results 
of some investigations, brought to public attention by the national daily La Repubblica in 
November 2007, are examples of the profound malaise of the information sector in Italy. 
Indeed, according to those investigations, between 2004 and 2005, RAI and Medaset’s top 
managers and TV executives regularly consulted among themselves to decide on the items to be 
put on the respective news bulletins, how to conceal negative results (for Berlusconi’s coalition) 
of the regional elections of spring 2005, and how to improve Berlusconi’s image when his 
popularity was declining.3

Homogenization of television programs
Instead of promoting diversity, competition between the two broadcast operators has in 
fact brought about homogenization of programming output. Indeed, as the history of Italian 
television illustrates, ‘an increase in the number of broadcasters [does] not necessarily imply a 
wide variety of suppliers, genres and formats’ (Richeri 2003). 

Since the 1990s, the rising costs of TV productions, of imported films, and rights to broadcast 
live sporting events, have made the competition for audiences a fundamental goal for the public 
broadcaster. Counter scheduling has often been the public broadcaster’s main strategy in the 
struggle against its commercial counterpart, and the public service broadcaster has frequently 
been accused of failing to play an innovative role. In fact, instead of raising the bar of quality 
programming and thereby initiating a ‘virtuous cycle’, RAI (especially its second channel, and, 
to a lesser extent in more recent times, its flagship channel) has often filled its prime time slots 
with imported TV series (or old films during the summer months), imported children’s cartoons, 
flashy news bulletins, reality and game shows. Indeed, according to a research prepared by the 
Group of Specialists on Media Diversity and presented to the Council of Europe on 27 February 
2006, the genre composition of RAI and Mediaset’s output remains strikingly similar. At the 
time when the research was completed, 60 per cent of the schedule on RAI’s flagship channel, 
RAI1, was made up of news, talk shows, light entertainment, drama and game shows; 65 per 
cent of the output of Canale5 (Mediaset’s flagship channel) was also characterized by the 
same genres (Group of Specialists 2006: 41–2). As media analyst Francesco Siliato predicted, 
heterogeneity of programming output on Italian terrestrial broadcasting TV ‘continues to be the 
exception, rather than the norm’ (Siliato 2001). 



pluralism of information in the television sector in italy |    291

The homogenization of TV programmes is especially disturbing in a country where ‘more 
than half [the population]…gets its information exclusively from television’ (D’Avanzo 2007), 
and where television is still the most used medium, with 92.1 per cent of users in 2006 (CENSIS 
2007: 1–2). The concentration of political and media power is particularly worrisome if we 
consider that, during political campaigns, television becomes even more important. During those 
times television is ‘absolutely the only source of information, [with] 77.3 percent [of Italians] 
trusting [TV] completely and only 6.6 percent accessing other sources’ (D’Avanzo 2007).

Political pluralism
In a country like Italy, historically characterized by highly polarized political and media 
systems (Hallin and Mancini 2004: 89–98), by a wide range of political parties playing 
the intermediary role between citizens and state institutions (Scoppola 1991), and by a 
wealth of local, regional, and immigrants cultures, a plurality of voices, opinions, and political 
perspectives, is very important. In fact, ‘proper access to the different media by all political and 
social actors’ (Polo 2004: 2) is the conditio sine qua non for both ‘Internal Political Pluralism’ 
and ‘External Political Pluralism’, indicating respectively the ‘diversified supply of political 
views within each single medium…and [with]in the market’ (Polo 2004: 1). As Polo explains, 
not even a differentiation in the ‘content of the media companies…[would] necessarily [mean 
a broader]…representation of political opinions and views’ (Polo 2004: 30). In fact, given the 
concentrated structures of media markets and the political interests at stake, the ‘market will 
hardly satisfy the need [for] external [as well as internal] pluralism’ (Polo 2004: 30). 

Media pluralism in Italy: A history
Proper public policies aimed at reducing market concentration are an absolute necessity, 
indeed, the history of media regulation in Italy serves as an important lesson to learn about the 
consequences of poor legislation in this sector. As this history points out, laws regulating the TV 
market have usually been too slow in coming, and those pieces of legislation that have been 
passed often supported the interests of political and industrial elites, protecting corporations’ 
freedom of expression and competition (in particular, Fininvest/Mediaset’s freedoms), rather 
than supporting and promoting citizens’ rights to be informed and entertained in a pluralistic 
media environment. 

The monopoly over broadcasting
In Italy, television has represented a formidable tool for the linguistic and cultural unification 
of the country after World War II (De Mauro 1962), and for political part(ies) to establish 
and solidify consensus (Padovani 2005; Mancini 2006; Pinto 1980; Cesareo 1970). This last 
aspect, namely the relationship between television and the political establishment, is critical to 
understanding how pluralism first developed in the country. A practice known as lottizzazione 
(i.e., the sharing of position of powers among political parties within the public service 
broadcaster) at times functioned as a practical application of pluralism and could be seen 
as a ‘recognition of the existence of many groups (exclusively political groups in Italy’s case) 
in competition and their need to express and circulate their points of view’ (Mancini 2006: 
6). Political pluralism within the public broadcaster often improved because of lottizzazione, 
a quota system that allowed representatives of the most important parties (including the 



292    | press freedom and Pluralism in europe

opposition) to intervene in the administration of the broadcaster as well as in the making of 
programming. 

In order to understand how lottizzazione developed, it is necessary to understand the history 
of public service broadcasting in Italy. Far from considering RAI’s role as that of a public sphere 
where information could be provided in order to promote rational and informed debates among 
citizens (Habermas 1989; Garnham 1983, 1986, 1992, 2003), the governing parties often 
saw television as a tool to establish and maintain their cultural and political hegemony. Indeed, 
from its early days in the 1950s, the public broadcaster was conceived not as a place for 
enlightenment according to the tenets of liberal democracies, but ‘as a terrain of ideological 
struggle’ (Padovani 2005: 6). From the time it obtained rights over television broadcasting in 
19524 until the mid-1970s, the control of the broadcaster was firmly secured in the hands of 
the government, which, directly and indirectly, appointed most of the members of the board 
of directors. Not only local and national broadcasting was under state monopoly, ‘complete 
government control was guaranteed as all appointments were…negotiated among the various 
currents of the Christian Democratic Party (DC)’ (Padovani 2005: 68). The DC was later joined 
by a variety of small parties (including the Italian Socialist Democratic Party and the Italian 
Republican Party), negotiating power inside the broadcaster. 

Pluralism and the end of state monopoly
By the early 1970s, an unprecedented grass roots movement, comprised of national unions, 
citizens and consumers’ organizations, print journalists, as well as RAI journalists and 
programmers, was advocating for the liberalization of the airways and the end of the state’s 
monopoly over radio and television broadcasting. 

Ruling in 1974 on a series of cases regarding private citizens, who, between 1971 and 1973, 
had been accused of illegally installing television receivers to access international broadcasts, 
the Constitutional Court (Sent. N. 225) urged the legislature to provide new rules for the 
broadcasting sector. The high court took the opportunity to underline that the only reason for 
justifying the legitimacy of the state’s monopoly over broadcasting (a monopoly established 
in 1952) was for the public broadcaster to ensure cultural and political pluralism. On that 
occasion, the court emphasized that ‘access to radio and television [broadcasting] should be 
impartially open…to all political, religious, cultural groups, through which the various ideologies 
present in society express themselves’ (Art. 8, Comma F). The court envisioned a new law that 
would free RAI from its dependence on the government of the day and promote pluralism.

Opening the broadcaster to diverse instances in society, decentralizing RAI’s production 
centres, and making its programming more relevant and representative of regional cultures, 
were the goals of the reform movement. Law No. 103 of 14 April 1975 acknowledged the 
growing demands coming from the high court as well as from the body social, and, in its 
opening statement, declared that the fundamental principles of public broadcasting were 
to provide ‘independence, objectivity, and openness to the diverse political, social, and 
cultural instances’ (Art. 1). An ad hoc sub commission was established to secure access to the 
broadcaster (to air time and production facilities) for underrepresented groups and ensure a 
‘plurality of opinions and of political and cultural orientations’ (Art. 6). After years of monopoly 
of the Christian Democratic Party over RAI, pluralism – political and party pluralism in particular 
– was finally required by law. 



pluralism of information in the television sector in italy |    293

Lottizzazione and pluralism
In an effort to respond to the court’s directions emphasizing the need for more pluralism, the law 
of the 1975 assigned new important functions to the Commissione Parlamentare di Vigilanza RAI 
(founded in 1947 but rather inactive since then). In order to remove RAI from the direct control of 
the government, it was established that the Committee’s 40 members would be nominated by all 
parliamentary parties, thereby broadening the governance of the public broadcaster. Among 
other tasks, the Committee was given the responsibility of electing more than half of the sixteen 
members of RAI’s board of directors, while the remaining members would be nominated directly 
by the Parliament. Moreover, in order to ensure more diverse programming and promote a more 
open, de-centralized broadcaster, the law makers established that at least five per cent of TV air 
time (and at least three per cent of radio broadcasting time) should be reserved for ‘political 
parties and parliamentary groups, local administrative institutions, national unions, religious 
organizations, political movements…[and] ethnic groups’ (Law N. 103, Art. 6).

Although complete decentralization was never achieved (RAI continues to be primarily a 
Rome-based broadcaster, although in 2003 its second channel was moved to Milan in an 
effort to please the federalist requests of Berlusconi’s political ally, Lega Nord), political and 
party pluralism was religiously implemented as a result of the 1975 reform law. RAI1 remained 
the channel of the ruling party with its populist and more conservative programming, while 
the second channel, RAI2 (founded in 1961) was assigned to the Italian Socialist Party (PSI). 
Finally, in 1989, RAI3, at the time a struggling regional channel, was given to the Italian 
Communist Party (PCI), the second most important party in the country.

Historically, lottizzazione played a very important role and had a positive function: in an 
environment that, until the mid-1970s was still defined by RAI’s monopoly in the broadcasting 
sector, the practice of sharing positions of power among the various political parties secured 
both internal and external pluralism. Lottizzazione ensured external pluralism because each 
channel was assigned to one of the two (and then three) most important political parties; it 
provided internal pluralism, because, as an effect of rather sophisticated lottizzazione formulas, 
positions were shared among the representatives of all major parties within each channel and 
newsroom.

Even though most of the old mass parties of the post war era, including the DC, the PSI, and 
the PCI, disappeared in the wake of the so-called Clean Hands scandal of the early 1990s,5 
the practice of allocating political party quotas inside the public broadcaster continued. RAI1, 
the flagship channel, including Tg1, its national news bulletin, remained in the hands of the main 
government party (the most important party of the governing coalition); RAI2 went to the second 
most important party (or the other parties in the coalition); and RAI3 to the opposition.

Consolidating the duopoly 
Whereas the Constitutional Court had agreed that state monopoly over local broadcasting was 
unconstitutional (Sent. 202/1976), it continued to uphold state monopoly over national 
broadcasting based on the argument that ‘public broadcasting service…is a service of general 
utility…[and that] the general interest [is realized] by the need to avoid the concentration of 
broadcasting in a monopoly or oligopoly’ (Sent. 148/1981, Comma 2). Addressing those who 
claimed that technological advancements had in fact made the state monopoly obsolete and 
that there was no risk of consolidation in what appeared to be a lively and competitive growing 



294    | press freedom and Pluralism in europe

market (in 1978 there were more than 2000 private, or ‘independent’ radio stations, and, by 
1981, 800 television stations), the high court clarified its position in a subsequent sentence:

The necessity [of the state monopoly] does not emerge only in relationship with the more or 
less available broadcasting frequencies, rather it derives from the nature of the broadcasting 
phenomenon, seen in the socioeconomic context in which it is destined to develop. (Sent. 
148/1981, Comma 2)

On that occasion, the court underlined the need for proper regulations. In fact, unless appropriate 
legislation were put in place to prevent the formation of monopolies in the TV sector, the state’s 
reserve over national broadcasting had to be maintained in order to protect a service of 
‘general utility’. However, when the legislature intervened, it did so primarily to protect the 
interests of Fininvest, the private TV operator. In the fall of 1984, after a few judges had ordered 
Berlusconi’s channels to be shut down because of being in breach of two Constitutional Court 
sentences (202/1976 and 148/1981) banning private operators from broadcasting nationally, 
the government, then headed by Prime Minister Bettino Craxi, passed a decree law to quickly 
overturn the magistrates’ decisions. In that decree (known as the ‘Berlusconi decree’ and 
converted into Law N. 10 on 4 February 1985), the legislator established that: (1) the channels 
that were in operation by 1 October 1984 could continue their broadcasts; (2) each existing 
broadcaster would be allowed to air pre-registered programmes at any time; and (3) each 
local broadcaster would be allowed to transmit its signals to other local TV stations across the 
country. These norms were custom-made to cater to Fininvest’s needs. In fact, in an attempt to 
circumvent the state monopoly over national broadcasting, the private broadcaster’s stratagem 
was to send pre-recorded tapes to all Fininvest-owned stations across the nation and broadcast 
those tapes almost simultaneously. Although this was not, technically, ‘national’ broadcasting, 
it obviously contributed to creating a national audience for a de facto national broadcaster.

The juridical principles used by the Craxi government to legitimatize its support of private 
initiative in national broadcasting were those of freedom of expression and pluralism (Art. 1, 
Comma 2 of Law N. 10, 4 February 1985). Without addressing the Constitutional Court’s 
position, according to which concentration in the TV sector had to be prevented because it was 
not conducive to promoting broadcasting as a ‘service of general utility’ (Sent. 148/1981), 
the legislator used the principle of freedom of expression to justify its support for the private 
broadcaster’s own freedom of expression. While internal pluralism within RAI continued to 
be practised thanks to an increasingly rigid lottizzazione, external pluralism now meant that 
instead of one national monopolist (RAI), there would be two, although only two, national 
broadcasters. 

In a subsequent sentence of the Constitutional Court, a fundamental one for the history of 
Italy’s jurisprudence on pluralism of information (Sent. 826/1988), the court called on the 
Parliament to take action and insisted that ‘an appropriate legislation [was needed] to avoid 
the dangers of monopoly or oligopol[ies]’ (Zaccaria 1996: 5). The court warned that once 
national broadcasting was left in the hands of private investors in monopolistic or oligopolistic 
markets, those investors would be able to ‘exercise, from a position of prominence, influence 
over the collectivity and that would be incompatible with the rules of a democratic system’ 
(Constitutional Court, 826/1988, Comma 9).



pluralism of information in the television sector in italy |    295

In the same sentence, the court clarified its view on pluralism:

[P]luralism of radio and television broadcasting means…the possibility, on the part of as 
many voices as technically possible…to access the public as well as the private broadcaster. 
In order to make sure that external pluralism is real and not simply [theoretical], such 
access to the private broadcaster must be a concrete possibility. [Indeed] those who bear 
different opinions [shall] be able to express themselves without the risk of being marginalized 
because of the processes of concentration of technical and economic resources in the 
hands of one or a few. (Constitutional Court Sent. 826/1988, Comma 11)

According to the court, in order to ensure real pluralism it was necessary to foster an environment 
supportive of citizens’ rights to be informed and entertained from a variety of media outlets. 
The high court explained this principle: 

Pluralism manifests itself as the concrete possibility for all citizens to choose among a 
multiplicity of informational sources, a choice that would not be realistic if the public 
targeted by audiovisual communication were not in the condition to access, in the public 
as well as in the private sector, programmes that guarantee the expression of heterogeneous 
tendencies. (Constitutional Court 826/1988, Comma 11)

The court underlined that ‘national [or external] pluralism [could] never be reached if the 
competition continue[d] to be only between one public and one private broadcaster’ (Comma 
19). Once again, the court urged the legislator to take action. Lawmakers were warned: ‘an 
[impending] formal declaration of unconstitutionality [was going to be issued] unless an organic 
law disciplining the whole sector were to intervene in a reasonable time’ (Zaccaria 1996: 7).

In fact, the prolonged inactivity of the legislator had already caused ‘serious difficulties 
to the few publishing firms that had entered the market in the early 1980s’ (Zaccaria 1996: 
6). In an environment often referred to by the popular press as the far west of the airwaves, 
the TV market was consolidating in the hands of Silvio Berlusconi, then a young entrepreneur 
from Milan and owner of Canale5, who had acquired Italia1 in 1983 and Rete4 in 1984. By 
1986, RAI and Fininvest were already in control of 85 per cent of the national audiences and 
90 per cent of available resources. Moreover, Fininvest owned shares – up to 82 per cent of 
them in the 1990s – of the national daily Il Giornale (a newspaper founded in Milan in 1974 
by journalist guru Indro Montanelli); by 1989, Berlusconi’s holdings had obtained a majority 
share of the prestigious Mondadori publishing house. 

A law to legitimize the duopoly
Law No. 223 of 6 August 1990 confirmed the inability, or unwillingness, of the political 
establishment to stand up in favour of a more open and diversified TV sector. Instead of 
regulating the market in support of citizens’ right to be informed from a variety of sources, as 
the high court had often recommended, the law limited itself to simply describing the existing 
situation. As customary, the legislator paid lip service to the principle of pluralism, stating 
that: 



296    | press freedom and Pluralism in europe

�Pluralism, objectivity, complete and impartial information, openness to diverse opinion, 
political tendencies, social, cultural and religious [tendencies]…represent the fundamental 
principles of the radio and television broadcasting service, [a principle] that is realized 
thanks to the competition of public and private operators…(Art. 1, Comma 2)

In reality, ‘competition of public and private operators’ only meant the competition between one 
public broadcaster and one private broadcaster. In this sense, the law ‘put [serious] obstacles to 
pluralism in a fundamental way: by limiting the plurality of voices, which is the best guarantee 
of pluralism’ (Gambaro and Silva: 162). 

Article 15 of the Mammì law (named after Oscar Mammì, the communications minister at the 
time), forbade cross-ownership (Comma 1), but left the broadcasting sector untouched. Indeed, 
it set the anti-trust limits to ‘no more’ than three national channels (Comma 4) – three was exactly 
the number of channels operated by RAI and Fininvest respectively – and established that no 
single operator could access more than twenty per cent of the available resources for the entire 
mass media sector, including those for the print media, advertising, and the licence fee for the 
public broadcaster (Comma 2 and 3). 

Technological advancements and pluralism
In an attempt to address the issue of political interference within the public broadcaster – 
increasingly unpopular at the time of the Clean Hands scandals of the early 1990s – Law N. 
206, of 25 June 1993 (also known as the anti-lottizzazione law), was passed to free RAI from 
its dependency on the political party system. As Mancini notes (2006), the law reduced the 
number of members of RAI’s board (from sixteen to five) in order to prevent the proportional 
division of those positions among parties, and established that board members be appointed 
by the speakers of the Senate and the House of Deputies instead of the Commissione Parlamentare 
di Vigilanza RAI in an effort to ensure political independence. 

However, the problems afflicting the Italian TV and media sector went well beyond the 
relationship between RAI and the party system. Indeed, the concentration of the TV broadcasting 
market and Berlusconi’s conflict of interests were pressing concerns. Unfortunately, not even the 
centre-left government of Romano Prodi (1996–8) did much to address either of these issues. 
Law No. 249 of 31 July 1997 (the so-called ‘Maccanico Law’, named after Communications 
Minister Antonio Maccanico) established the Communications Authority and assigned to it the 
task of ‘adopting the necessary measurements to eliminate or impede [dominant] positions…
[colliding with] pluralism’ (Art. 2, Comma 7). The law also set new anti-trust limitations forbidding 
national broadcasters from controlling more than thirty per cent of the available resources in 
the television sector or utilizing more than twenty per cent of the analogue national television 
channels.

In an attempt to break down the duopoly (both RAI and Mediaset collected more than thirty 
per cent of the available resources and occupied more than twenty per cent of the television 
channels), the legislator imposed (Art. 3, Comma 6) the transition of the exceeding channels to 
other platforms (satellite or cable). However, it failed to set a deadline for the migration, a task 
that was instead assigned to the Communications Authority (Art. 3, Comma 7). Widespread 
expectations about the advent of digital terrestrial TV (a delivery technology that would have 
overcome the limitations dictated by the spectrum scarcity and cured the ills of a concentrated 



pluralism of information in the television sector in italy |    297

market), were some of the reasons for not pushing the migration of RAI and Mediaset’s third 
channels to satellite. After all, with a future of abundant digital channels just around the corner, 
why worry?

Expectations for a fast transition to digital-only television failed to materialize and, four 
years later, the Communications Authority finally set 31 December 2003 as the deadline for 
compliance with the anti-trust limitations established by the Maccanico law of 1997 (Resolution 
346/2001). In 2002, the Constitutional Court declared Art. 3, Comma 7, of the Law 31 July 
1997, unconstitutional for failing to ‘provide a deadline, certain and unchangeable’ (Sent. 
466/2002), and confirmed the deadline set by the Authority. The court underlined that:

external pluralism…cannot be…achieved based [just] on the fact that there is competition 
between a public and a private pole, [and when] the private [competitor] is [in] a 
dominant position. This is because [in such a situation] access to the broadcasting sector 
on the part of the ‘highest possible number of diverse voices’ cannot not be [fully] realized. 
(155/2002)

Meanwhile, motivated by a similar intent to maintain the status quo, both the public and the 
commercial broadcasters found themselves agreeing on what they saw as a useless imposition. 
RAI’s perspective was exemplary: indeed, representatives from the public broadcaster argued 
that the ‘reduction of an exceeding operator would not in itself be sufficient to ensure pluralism’ 
(RAI’s defence quoted in Constitutional Court, Sent. 466/2002, Art. 8). The technological 
transformation of the broadcasting sector was perceived as the solution to the lack of external 
pluralism and many hoped that the upcoming ‘technical innovation in digital terrestrial 
[transmission] would allow an unlimited increase of available frequencies, with the consequence 
of increased pluralism of information’ (RAI’s defence quoted in Sent. 466/2002, Art. 8). 

Pluralism as the right of the minorities
In reality, the full transition to digital TV, first scheduled for the end of 2003, then postponed to 
2006, is now expected to be completed in 2012. Meanwhile, RAI and Mediaset have 
continued to dominate the broadcasting market. In a sign of urgency and concern, even Carlo 
Azeglio Ciampi (President of the Republic from 1999 to 2006) addressed the Parliament on 
two occasions in July 2002 and December 2003. 

In his July 2002 address, the president emphasized that ‘there [can be] no democracy 
without pluralism and impartiality of information’ (Ciampi 2002). He also underlined that 
the existence of dominant positions in the field of communication and media, is, in itself, an 
‘objective obstacle to the effective actualization of pluralism’, and reminded the lawmakers of 
their duty to ‘secure pluralism of voices, expressions of freedom of thought, and to guarantee, 
in this way, the fundamental right of citizens to information’ (Ciampi 2002). 

The Italian President applauded technological advancements in the field of broadcasting 
transmission, but warned that ‘pluralism and impartiality of information will not be the automatic 
consequence of technological progress’. Lawmakers – he told the Parliament – should work on 
public policies in order to guide technological processes. Ciampi also called attention to cultural 
pluralism (a fundamental component of Italian culture) and recommended to his audience that 



298    | press freedom and Pluralism in europe

‘pluralism and impartiality of information are fundamental factors to balance the rights of the 
majority with those of the minorities’. 

In his second parliamentary address in 2003, Ciampi explained the reasons why he had 
refused to sign a bill, proposed by the Berlusconi government and approved by the Parliament, 
to reform the media and television sectors. The president called the lawmakers’ attention to 
the fact that the bill had failed to impose the migration of analogue broadcasting channels in 
excess of anti-trust limitation as demanded by the Constitutional Court’s sentence No. 466 of 
2002. Moreover, Ciampi underlined that the proposed law did not provide, as requested by 
another sentence (420/1994), ‘appropriate legislation that would prevent dominant positions’ 
(Ciampi 2003). Finally, the head of State criticized the legislator for proposing a new system 
to calculate the ‘relevant market’ (out of which anti-trust percentages would be calculated). 
This system, called ‘integrated system of communication’ or ‘SIC’, would include not only TV 
ads and the licence fee, but also resources generated from books, movies and the Internet. In 
fact, Ciampi believed that the SIC, ‘taken…as the baseline for calculating the profits of each 
operator…could cause…even for those in control of [only] twenty per cent of the resources…to 
be in a dominant position’ (Ciampi 2003).

The Gasparri Law
In its opening remarks, the Gasparri Law (named after Communications Minister Maurizio 
Gasparri and approved on 3 May 2004 with only minor adjustments), the legislator celebrated 
‘freedom and pluralism of the means of communication, and the tutelage of freedom of 
expression for every citizen’ (Law N. 112, Art. 3, Comma 1), and guaranteed ‘the user’s 
access…to an ample variety of information and content offered by a plurality of national 
and local operators…in conditions of pluralism and freedom of competition’ (Art. 4, Comma 
1a). The law also stated that in order to guarantee pluralism of the means of communication, 
the broadcasting sector would have to strictly adhere to the principle of market competition, 
thereby forbidding ‘the constitution or the maintenance of positions that [could be] damaging to 
pluralism’ (Art. 5, Comma 1a). It is important to notice that freedom of competition rather than 
citizens’ freedom of expression and their right to be informed and entertained in a pluralistic 
media environment, were, once again, the legislator’s main concerns. In fact, ‘there is no doubt 
that [this law] was conceived to protect Berlusconi’s broadcasting empire’ (Tonello 2007: 246), 
and the existing duopoly.

The Gasparri law established that no single operator could access more than twenty per 
cent of total available resources, but significantly enlarged the ‘relevant market’ out of which 
this percentage ought to be calculated (Art. 15, Comma 2 and 3). Indeed, the Integrated 
System of Communication would include resources generated by the ‘printing press…electronic 
publishing, INTERNET, radio and television, cinema,…and advertising’ (Art. 15, Comma 2 and 
3). As one commentator wrote, Mediaset could even buy the national newspaper Corriere della 
Sera (the Milanese daily with the highest circulation in the country) and still be in compliance 
with the 20 per cent anti-trust limitations (Rampini 2003)! 

Moreover, in an effort to secure a fast transition to digital terrestrial television (DTT), Article 25 
of the Gasparri law established that, by January 2004, the public broadcaster would cover 50 
per cent of the population with its digital terrestrial channels; 70 per cent by 2005. According to 



pluralism of information in the television sector in italy |    299

the law, such new delivery technology would solve the problem of spectrum scarcity, implicitely 
eliminating the need for sending existing analogue channels to other platforms. 

As Ezio Mauro (editor in chief of the daily La Repubblica) wrote, the law ‘deformed 
information, pluralism, and the market of consensus,…sanctifie[d]…the absolute supremacy 
[of Silvio Berlusconi]…[and] alter[ed] the rules of the political game by transforming television 
in the last Italian ideology, the perpetual source of Berlusconi’s power’ (Mauro 2003). For 
Giuseppe Tesauro, president of the Italian Antitrust, ‘the anti-concentration norms [set by the 
Gasparri law]…risk to transfer the…duopoly [from the broadcasting market] in the digital era’ 
(Tesauro, quoted in La Repubblica, 2003). Indeed, given the prolonged transitional period from 
analogue to digital TV, the uncertainties of the new digital terrestrial television market, and the 
existing operators’ advantage over delivery networks, programmes acquisition, and content 
development, both RAI and Mediaset find themselves positioned to enjoy their privileged 
positions on into the future.

The Gentiloni Bill
Understandably, the Gasparri Law became a target of the European Commissioner for 
Competition that declared the law as illegal in one of its notes addressed to the Italian 
government (then led by Romano Prodi) on 19 July 2006. Indeed, according to European 
Commissioner Neelie Kroes, the law contained:

unjustified restrictions for new operators and unjustified advantage for the existing ones 
– which could, according to Kroes – preclude those who are not active in the analog 
broadcasting market from experimenting with the creation of digital transmissions and…
digital networks. (Maggiore 2006).

The second centre-left Prodi government (May 2006 – January 2008) was prompt to respond and, 
in fact, Communications Minister Paolo Gentiloni assured that a new law would soon be designed 
to reduce RAI and Mediaset’s dominant position, set new anti-trust limitations, and govern the 
transition to digital television. The minister also ensured that a long overdue national database for 
broadcasting frequencies would be prepared to rationalize the allocation of frequencies.6

A bill approved by the government in October 2006 required TV broadcasters with more than 
two analogue national channels to send the surplus channels to a digital platform by 2009; it 
established that in the future, all-digital environment, content providers would not be allowed to 
utilize more than twenty per cent of available transmitting capabilities, and that content providers 
should be separated from network providers. The bill also set a new anti-trust ceiling of 45 per 
cent of advertising revenues for television. This was a noteworthy step forward, considering – as 
Polo (2006) explains – that Mediaset, in 2006, controlled as much as 60–5 per cent of the TV 
advertising market, and RAI controlled between 30 and 35 per cent. Unfortunately the Gentiloni 
bill, presented to the senate on 29 May 2007, was never approved.

Conclusions
Political interference in the television sector in Italy has a long history. At times, such interference 
has served as a positive force for pluralism of information, by promoting, thanks to the practice 
of lottizzazione, a variety of voices and perspectives to be heard on television. However, 



300    | press freedom and Pluralism in europe

through the years, the consolidation of media and political power has encouraged the formation 
and continuation of the duopoly in the TV market. The absence of appropriate legislation in 
support of citizens’ rights to be informed and entertained in a pluralistic media environment has 
de facto encouraged the process of consolidation of the broadcasting market since the early 
1980s. While the public broadcaster has been able to maintain a considerable portion of the 
audience share and a strong presence in the analogue broadcasting market, Silvio Berlusconi 
has embodied the worst aspects of the historically close relations between the political system 
and the television system in Italy.

The negative impact on Italian democracy is evident: as Jürgen Habermas underlines, 
Berlusconi has been able to use his considerable ‘economic clout as a switch to immediately 
convert media power into public influence’ (Habermas 2006: 19). The unresolved conflict 
of interests between Berlusconi’s public duties as prime minister and his private interests has 
warped Italy’s public debate on media-related issues for more than a decade, and will continue 
to do so in the future. This has given birth to a situation in which the media mogul has ‘used his 
media empire to back dubious legislation in support of the consolidation of his private fortunes 
and political assets’ (Habermas 2006: 19). As Alexander Stille bluntly puts it, Italy might 
continue to be ‘a nation of 58 million people held hostage to the interests of one man and his 
company’ (Stille 2006: 351). For this to change, laws that protect and favour citizens’ right to 
be informed in a pluralistic media environment are vital. 

Unfortunately, given the history of the legislation in the field of broadcasting and media, 
and Berlusconi’s extraordinary political and media power (he became Italy’s prime minister 
again after his coalition won national elections in April 2008), it is more than reasonable to not 
expect, in a foreseeable future, any law that might seriously reform the TV and media sector, 
break the duopoly, or prevent the same duopoly from casting its shadow over the digital TV 
market. Reciting the same old mantra celebrating technological advancements as the solution 
to market concentration, those who support the status quo dismiss concerns over the duopoly as 
something that belongs to the past. In their opinion, Mediaset and RAI will be players, just like 
any other, in the new all-digital media environment. The future is in the pay-TV sector (including 
pay DTT channels, a sector where Mediaset is aggressively expanding), where there will be 
plenty of competition. 

In reality, terrestrial free-to-air TV is still a very strategic asset for Mediaset. Berlusconi’s 
TV channels control high percentages of advertising resources for television, and although 
audience share for terrestrial TV channels is diminishing (Marzulli 2007: 9), terrestrial free-
to-air TV is crucial for the resources that it brings in (of the $6.25 billion revenues posted by 
Mediaset for fiscal year 2007, 85 per cent was from TV advertising (Vivarelli 2008b)), and 
for the political and ideological clout that it has.

Perhaps Mediaset might even be able to finally purchase Telecom Italia, the telecommunication 
giant which operates La7, the small seventh TV channel in the Italian broadcasting market. In 
fact, talks about this possibility have been making the headlines on trade publications since early 
2007 (see, for instance, The Times 2007: 48; Variety 2008: 16; Lyman 2008). Certainly, if this 
were to happen, the new ‘merged entity would be one of the world’s largest communications 
and media companies’ (Lyman 2008), and this, as Lyman naïvely notices, might never happen 
because of anti-trust restrictions. But when, throughout the history of Italian media legislation, 
have regulations failed to favour Berlusconi’s private interest?



pluralism of information in the television sector in italy |    301

Notes
1. � The Italian Constitution supports freedom of expression in its Art. 21, where it reads: ‘everybody has 

the right to manifest their own thinking…via any means of communication’.
2. � According the European Federation of Journalists, the Berlusconi family owns 96 per cent of Fininvest, 

a private financial holding company founded by Silvio in 1978 (‘Media Power in Europe: The Big 
Picture of Ownership’). Fininvest controls 36 per cent of Mediaset (established in 1996), which owns 
the three national broadcasting channels Canale5, Italia1, and Rete4, in Italy; Telecinco in Spain; 
and the advertising giant Publitalia ’80.

3. � This story was broken by the daily La Repubblica on 21 November 2007 (see La Repubblica 2007a; 
see also La Repubblica 2007b; D’Avanzo 2007; Merlo 2007).

4. � See Concession of 1952 Approvazione ed esecutoreità della Convenzione per la concessione alla 
Radio Audizioni Italia Società per azioni del servizio di telediffusione su filo [Concession of 1952 
between the state and RAI for radio and television broadcasting services], approved by Presidential 
Decree N. 180 on 26 January 1952.

5. � The Clean Hands scandal of the early 1990s refers to a series of investigations carried out by a pool 
of Milanese magistrates over the illegal financing of political parties. The magistrates unveiled many 
cases of corruption of political elites and party leaders; as a result, many of the old politicians were 
forced to step down and most of the post war mass parties (including the Christian Democratic Party 
and the Italian Socialist Party) disappeared.

6. � The Communications Ministry and the Communications Authority announced the national database 
of broadcasting frequencies on 4 June 2007 (see Italian Government 2007).

References
CENSIS (Centro Studi Investimenti Sociali) (2007), ‘Rapporto sulla situazione sociale del paese, 2007. 

Comunicazione e Media’, [Annual Report 2007 on the country’s social conditions. Communications 
and Media], http://www.censis.it. Accessed 2 May 2008.

Cesareo, G. (1970), Anatomia del potere televisivo, Milan: Franco Angeli.
Ciampi, C. A. (2002), ‘Messaggio alle camere in materia di pluralismo e imparzialità dell’informazione’ 

[Message to the parliament on the issue of pluralism and impartiality of information], Rome, 23 July 
2002, http://www.quirinale.it/ex_presidenti/Ciampi/Discorsi/Discorso.asp?id=20101. Accessed 1 
February 2008.

Ciampi, C. A. (2003), ‘Messaggio alle camere’ [Message to the parliament], Rome, 15 December 2003, 
http://www.aeranti.it/altrepag/normativa/legisl_base/20031215_Mess_Ciampi_legge_Gasparri.
htm. Accessed 10 May 2008.

Constitutional Court (1974), ‘Sentence N. 225/1974’, http://www.giurcost.org/decisioni/1974/ 
0225s-74.html. Accessed 2 January 2008.

Constitutional Court (1976), ‘Sentence N. 202/1976’, http://www.giurcost.org/decisioni/1976/ 
0202s-76.html. Accessed March 2007.

Constitutional Court (1981), ‘Sentence N. 148/1981’, http://www.giurcost.org/decisioni/1981/ 
0148s-81.html. Accessed 10 May 2008.

Constitutional Court (1988), ‘Sentence N. 826/1988’, http://www.giurcost.org/decisioni/1988/ 
0826s-88.html. Accessed 10 May 2008.

Constitutional Court (1994), ‘Sentence N. 420/1994’, http://www.giurcost.org/decisioni/1994/ 
0420s-94.html. Accessed 1 June 2008.



302    | press freedom and Pluralism in europe

Constitutional Court (2002a), ‘Sentence N. 466/2002’, http://www.uonna.it/466-2002-sentenza-
corte-costituzionale.htm. Accessed 21 December 2007.

Constitutional Court (2002b), ‘Sentence N. 155/2002’, http://www.giurcost.org/decisioni/2002/ 
0155s-02.html. Accessed 10 May 2008.

D’Avanzo, G. (2007), ‘Operazione Verità’, La Repubblica, 23 November 2007, Rome.
De Mauro, T. (1962), Storia Linguistica dell’Italia unita, Bari: Laterza.
European Federation of Journalists (2005), ‘Media Power in Europe: the Big Picture of Ownership’, 

http://www.ifj.org/assets/docs/245/202/08737f5-ec283ca.pdf. Accessed 10 May 2008.
European Union (2000), ‘Charter of Fundamental Rights of the European Union’, Official Journal of the 

European Community, (2000/C 364/01) http://www.europarl.europa.eu/charter/pdf/text_en.pdf. 
Accessed 10 May 2008.

Gambaro, M. and Silva, F. (1992), Economia della televisione, Bologna: Il Mulino.
Garnham, N. (1983), ‘Public Service Versus the Market’, Screen 5, No. 1 (1983), pp. 6–28.
Garnham, N. (1986), ‘The Media and the Public Sphere’, in P. Golding, et al. (eds.), Communicating 

Politics: Mass Communication and the Political Process, Leicester: Leicester University Press,  
pp. 37–54.

Garnham, N. (1992), ‘The Media and the Public Sphere’, in C. Calhoun (ed.), Habermas and the Public 
Sphere, Cambridge, Mass.: MIT Press, pp. 359–76.

Garnham, N. (2003), ‘A Reply to Elisabeth Jacka’s Democracy as Defeat’, in G. Sussman (ed.), 
Rethinking Public Media in a Transitional Era. Special issue of Television and New Media, 4:2 (May 
2003), pp. 193–200.

Gramsci, A. (1992), Prison Notebooks, Vol. 1 (J. A. Buttigieg ed.), New York: Columbia University 
Press. 

Group of Specialists on Media Diversity (2006), ‘Final report on the study commissioned to Mr. D. 
Ward by the MC-S-MD’, Media Division Directorate General of Human Rights, Strasbourg, 27 
February 2006, http://www.coe.int/t/e/human_rights/media/1_Intergovernmental_Co-operation/
MC-S-MD/MC-S-MD(2006)001_en.pdf. Accessed 21 April 2008.

Habermas, J. (1989), The Structural Transformation of the Public Sphere, Cambridge, Mass.: MIT Press.
Habermas, J. (2006), ‘Political Communication in Media Society – Does Democracy still enjoy an 

epistemic dimension? The impact of normative theory on empirical research’, Communication Theory, 
16 (2006), pp. 411–26.

Hallin, D. and Mancini, P. (2004), Comparative Media Systems: Three Models of Media and Politics, 
Cambridge: Cambridge University Press.

Italian Communications Authority (2001), Resolution n. 346/2001, ‘Termini e criteri di attuazione delle 
disposizioni di cui all’art. 3, commi 6, 7, 9, 11, Legge 31 Luglio 1997 n. 249’, http://www.agcom.it/
provv/d_346_01_CONS.htm. Accessed 10 November 2007.

Italian Constitution (1947), http://www.quirinale.it/costituzione/costituzione.htm. Accessed 2 May 
2008.

Italian Government (2006), ‘Disegno Legge Disposizioni per la disciplina del settore televisivo nella 
fase di transizione alla tecnologia digitale presentato dal ministro delle comunicazioni Gentiloni’ 
[Proposed law to discipline the television sector during the transition to digital technology, presented by 
Communications Minister Gentiloni], Rome, 16 October 2006, http://www.comunicazioni.it/binary/
min_comunicazioni/normativa/ddl1825.pdf. Accessed 15 April 2007.



pluralism of information in the television sector in italy |    303

Italian Government, Ministry of Communications (1975), Law 14 April 1975, n. 103, ‘Nuove norme in 
materia di diffusione radiofonica e televisiva’ [New norms about radio and television broadcasting], 
http://www.camera.it/_bicamerali/rai/norme/listitut.htm. Accessed 21 April 2008.

Italian Government, Ministry of Communications (1985), Law 4 February 1985, n. 10, ‘Conversione in 
legge del Decreto-legge 6 Dicembre 1984, n. 807, recante disposizioni urgenti in materia di trasmissioni 
radiotelevisive’ [Conversion into law of the decree law 6 December 1984, n. 87, regarding urgent 
dispositions about radio and television broadcasting], http://www.aeranti.it/altrepag/normativa/
legge40285.htm. Accessed 4 June 2008.

Italian Government, Ministry of Communications (1990), Law 6 August 1990, n. 223, ‘Disciplina del 
sistema radiotelevisivo pubblico e privato’ [Discipline for the public and private broadcasting system], 
http://www.agcom.it/L_naz/L223_90.htm. Accessed 19 April 2008.

Italian Government, Ministry of Communications (1993), Law 25 June 1993, n. 206, ‘Disposizioni 
sulla società concessionaria del servizio pubblico radiotelevisivo’ [Norms for the public service 
broadcaster], http://www.camera.it/_bicamerali/rai/norme/l206-93.htm. Accessed 21 April 2008.

Italian Government, Ministry of Communications (1997), Law 31 July 1997, n. 249, ‘Istituzione dell’Autorità 
per le garanzie nelle comunicazioni e norme sui sistemi delle telecomunicazioni e radiotelevisivo’ 
[Institution of the Communications Authority and norms on the telecommunications and broadcasting 
systems], http://www.agcom.it/L_naz/L_249.htm. Accessed 21 April 2008.

Italian Government, Ministry of Communications (2004), Law 3 May 2004, n.112, ‘Norme di principio 
in materia di assetto del sistema radiotelevisivo e della RAI- Radiotelevisione italiana S.p.A., nonché 
delega al Governo per l’emanazione del testo unico della radiotelevisione’ [Norms for the restructuring 
of the broadcasting system and of RAI], http://www.agcom.it/L_naz/L_112_04.htm. Accessed 10 
May 2008. 

Italian Government, Ministry of Economic Development, Communications (2007), ‘Arriva il Database 
unico delle frequenze televisive nazionali’, 4 June 2007, http://www.comunicazioni.it/aree_interesse/
televisione/televisione_news/pagina257.html. Accessed 20 December 2008.

La Repubblica (2007a), ‘La rete segreta del cavaliere che pilotava Rai e Mediaset’, 21 November 
2007, Rome.

La Repubblica (2007b), ‘Rai-Mediaset, indaga l’Authority’, 21 November 2007, Rome.
Lyman, E. (2008), ‘Mediaset, “Telecom Italia merger speculation grows”’, The Hollywood Reporter, 11 

March 2008. 
Maggiore, M. (2006), ‘La TV di Gasparri tre volte fuorilegge’, La Repubblica, 20 July 2006, Rome. 
Mancini, P. (2006), ‘La lottizzazione. Between pluralism, consociational democracy and clientelism’, 

Paper presented at the conference of the International Association for Mass Communication Research, 
Cairo, Egypt, 23–8 July 2006 [author’s manuscript, no page numbers].

Marzulli, A. (2007), ‘Televisione’, in F. Barca and A. Marzulli (eds.), L’Industria della comunicazione in 
Italia Decimo Rapporto IEM. La domanda dei contenuti dei broadcasters generalisti, Turin: Guerini & 
Associates, pp. 7–22.

Mauro, E. (2003), ‘Il contratto con se stesso’, La Repubblica, 3 December 2003, Rome.
Merlo, F. (2007), ‘I Tartufi del giornalismo’, La Repubblica, 23 November 2007, Rome.
Padovani, C. (2005), A Fatal Attraction, Public Television and Politics in Italy, Boulder, CO: Rowman & 

Littlefield. 
Pinto, Francesco (1980), Il modello televisivo. Professionalità e politica da Bernabei alla Terza Rete, 

Milan: Feltrinelli.



304    | press freedom and Pluralism in europe

Polo, M. (2004), ‘Regulation for Pluralism in the Media Markets’, Paper prepared for the conference 
‘Regulations of Media Markets’, Toulouse, Spain, 1–2 October 2004, pp. 1–33 [author’s 
manuscript].

Polo, M. (2006), ‘Si può fare di più’, Lavoce.info, 16 October 2006, http://www.lavoce.info/articoli/
pagina2397.html. Accessed 23 April 2008.

Rampini, F. (2003), ‘Rossi: Antitrust e magistratura possono fermare la Gasparri’, La Repubblica, 4 
December 2003, Rome, http://www.repubblica.it/2003/k/sezioni/politica/gasparri2/guidorossi/
guidorossi.html. Accessed 10 May 2008.

Richeri, G. (2003), ‘Digital Television in Europe: What Prospect for the Public?’, Rome, 3 November 2003, 
http://www.coe.int/t/e/human_rights/media/links/events/CONF(2003)004_en.asp. Accessed 16 
March 2007.

Richeri, G. (2005), ‘Foreword’, in Padovani, C., A Fatal Attraction, Public Television and Politics in Italy, 
Boulder, CO: Rowman & Littlefield, pp. ix–x. 

Scoppola, P. (1991), La Repubblica dei partiti Profilo storico della democrazia in Italia (1945–90), 
Bologna: Il Mulino.

Siliato, F. (2001), telephone interview with author, 3 October.
Stille, A (2006), The Sack of Rome, New York: Penguin Press. 
Tesauro, G. (2003), quoted in ‘Legge Gasparri ecco le frasi dello scontro sulle TV’, La Repubblica, 

1 December 2003, Rome, http://www.repubblica.it/2003/k/sezioni/politica/gasparri2/parole/
parole.html. Accessed 3 May 2008.

The Times (2007), ‘Berlusconi “preparing Telecom Italia bid”’, 18 April 2007, London, p. 48.
Tonello, F. (2007), ‘The Italian Media Landscape’, in G. Terzis (ed.), European Media Governance. 

National and Regional Dimensions, Bristol, UK: Intellect, pp. 239–50.
Variety (2008), ‘Italo Telecom shareholder favors merger’, 14 April 2008.
Vivarelli, N. (2008a), ‘Cable TV, Italian Style. Berlusconi breaks Murdoch monopoly on pay TV’, Variety, 

25 January 2008.
Vivarelli, N. (2008b), ‘The Empire of the Son’, Variety, 23 March 2008.
Zaccaria R. (1996), Radiotelevisione, in G. Santaniello (ed.), Trattato di diritto amministrativo, XV, 

Padova, Cedam, XIX+714pp. 




